|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCD / DSCG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCD
/
DSCG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Čtenářská gramotnost ve školské praxi
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 1
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět posiluje studentovy odborné znalosti, jimiž jsou rozšiřovány jeho představy o problematice formování čtenářských dovedností žáků v rámci edukace a mimo ni. Disciplína cíleně navazuje na znalosti studentů získané v rámci didaktiky českého jazyka a literatury v průběhu předešlého magisterského studia. Pokouší se především o reflexi vazeb mezi kurikulem zamýšleným a realizovaným. Stranou pozornosti však nestojí ani kurikulum dosahované, které je reflektováno prostřednictvím analýz výsledků českých žáků v mezinárodních výzkumech čtenářské gramotnosti, a to PIRLS a PISA. Hlavním cílem disciplíny (a zároveň seminární práce) je poukázat na problémová místa české pedagogické praxe. Student se může opírat také o aktuální materiály a zprávy vydané Českou školní inspekcí ČR vážící se k této oblasti.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou pro udělení zápočtu je zpracování seminární práce v rozsahu 10 až 15 stran. Téma práce bude zohledňovat odborný zájem studenta, tzn. student absolvující modul jazykový se soustředí intenzivněji na možnosti práce s textem v rámci jazykové a komunikačně-slohové výuky, student modulu literárního se bude věnovat alternativám rozvíjení žákovských čtenářských dovedností ve výchově literární. Základní předpoklad je, že práce bude zahrnovat jak sledování dané problematiky v platném českém kurikulárním dokumentu, a to na státní a případně školní úrovni, tak současně v aktuálně užívaných učebnicích českého jazyka. Doporučeno je zároveň monitorování stavu výuky mateřštiny v pedagogické praxi a navázání spolupráce s aktivně působícími učiteli češtiny.
|
Obsah
|
Doporučovaná témata:
1. Kurikulum a možná úskalí jeho naplňování - s akcentem na implementaci porozumění textu (doporučena je komparace platného českého kurikulárního dokumentu s dokumentem slovenským).
2. Kognitivně-komunikační výuka mateřského jazyka a možnosti začlenění práce s různými druhy textu (doporučeno monitorování výuky češtiny).
3. Role čtení s porozuměním v souboru všech komunikačních dovedností (rozhovory s aktivně působícími učiteli v pedagogické praxi, opřené o monitorování jejich výuky českého jazyka a literatury).
4. Učitel mateřského jazyka a jeho kompetentní přístup k budování žákovských čtenářských dovedností (výběr učebnic, četnost zařazování práce s textem a tvorba zadání vážících se k jednotlivým úrovním porozumění textu ve výuce mateřštiny).
5. Možnosti budování pozitivního vztahu ke knize v prostředí školy (podstata literárně-výchovné interpretace, role textu v jazykové a komunikačně-slohové výuce).
6. Žák, jeho potřeba a touha číst (komparace intenzity čtenářství ve školním a domácím prostředí, sledování jejich vlivu - rozhovory se žáky).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
GAVORA, P. a kol. Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka. Nitra: ENIGMA, 2008. ISBN 978-80-89132-57-7.
-
Základní:
ZÁPOTOČNÁ, O. Čitateľská gramotnosť a jej rozvoj v primárnom vzdelávaní. Teoretické východiská a didaktické realizácie. Bratislava: VEDA, 2012. ISBN 1335-2040.
-
Základní:
NAJVAROVÁ, V. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně ZŠ. In Pedagogická orientace. 2008. ISBN 80-200-0525-0.
-
Základní:
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Formování čtenářské gramotnosti v prostředí školy se zaměřením na žáky mladšího školního věku. Ostrava:OU, 2013. ISBN 978-80-7464-451-1.
-
Základní:
GAVORA, P. ZÁPOTOČNÁ, O. a kol. Gramotnost, vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: UK, 2003. ISBN 80-223-1869-8.
-
Základní:
PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., BASL, J. Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009. Umíme ještě číst?. Praha: ÚIV, 2010. ISBN 80-04-22937-9.
-
Základní:
KRAMPLOVÁ, I., POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak se učí číst. Praha: ÚIV, 2005. ISBN 978-80-87607-43-5.
-
Základní:
POTUŽNÍKOVÁ, E. Koncepce mezinárodního výzkumu čtenářské gramotnosti PIRLS 2011. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2011. ISBN 978-80-211-0607-9.
-
Základní:
ZÁPOTOČNÁ, O. Metakognitívne procesy v čítaní, učení a vzdelávaní. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2013. ISBN 978-80-8082-742-7.
-
Základní:
JANOTOVÁ, Z., TAUBEROVÁ, D., POTUŽNÍKOVÁ, E. Mezinárodní šetření PIRLS 2016 - národní zpráva. Praha: ČŠI, 2018. ISBN 978-80-88087-14-4.
-
Základní:
Monitorování vývojové dynamiky čtení s porozuměním pomocí eyetrackeru.
(METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R.)
-
Základní:
KRAMPLOVÁ, I. a kol. Národní zpráva PIRLS 2011. Praha: ČŠI, 2012. ISBN 978-80-905370-3-3.
-
Základní:
GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1991. ISBN 80-08-00333-2.
-
Rozšiřující:
JOŠT, J. Čtení a dyslexie. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3030-1.
-
Rozšiřující:
LIPTÁKOVÁ, Ľ. KLIMOVIČ, M. (eds). Encyklopédia jazyka pro deti. Prešov: PdF PU, 2014. ISBN 978-80-555-0980-8.
-
Rozšiřující:
DUCHOWSKI, A. T. Eye Tracking Metodology. Theory and Practice. 2. vyd.. London: Springer, 2007. ISBN 978-1-84628-608-7.
-
Rozšiřující:
MAŇÁK, J., KNECHT, P. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-148-5.
-
Rozšiřující:
ŠIMONOVÁ, B. Moderný človek, literatúra a škola. Banská Bystrica: UMB PdF, 2000. ISBN 978-807-3957-025.
-
Rozšiřující:
JOŠT, J. Oční pohyby, čtení a dyslexie. Praha: Fortuna, 2009. ISBN 978-80-7373-055-0.
-
Rozšiřující:
GEJGUŠOVÁ, I. a kol. Překračování hranic obvyklosti. Ostrava: Oftis, 2010. ISBN 978-80-7368-920-9.
-
Rozšiřující:
PALENČÁROVÁ, J., KESSELOVÁ, J., KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava: SPN - Mladá letá, s.r.o., 2003. ISBN 80-10-00328-X.
-
Doporučená:
PALENČÁROVÁ, J., ŠEBESTA, K. Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-101-8.
-
Doporučená:
GAVORA, P. Čítanie, písanie a gramotnosť - ich premeny v súčasnom svete. In Slovo o slove, roč. 12.. Prešov: PdF PU, 2006. ISBN 80-8068-491-X.
-
Doporučená:
ŠIMONOVÁ, B. Čo ďalej s čitateľskou gramotnosťou v súvislosti s výsledkami PISA 2006. In Pedagogické rozhľady. Časopis pro školy a školské zariadenia. 2008. ISBN 80-8055-341-6.
-
Doporučená:
OBERT, V. Dětská literatúra a čitateľský rozvoj dieťaťa. Nitra: Aspekt, 2002. ISBN 80-88894-07-7.
-
Doporučená:
ŠEBESTA, K. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948-7.
-
Doporučená:
LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86698-01-6.
-
Doporučená:
DOLEŽALOVÁ, J. Funkční gramotnost - proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-115-5.
-
Doporučená:
GAVORA, P. Gramotnost: vývin modelov, reflexia praxe a výskumu. In Pedagogika. 2002. ISBN 0031-3815.
-
Doporučená:
LIPTÁKOVÁ, Ľ. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov, 2011. ISBN 978-80-555-1252-5.
-
Doporučená:
LIPTÁKOVÁ, L. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pro primárne vzdelávanie. Prešov: PU, 2011. ISBN 978-80-555-0462-9.
-
Doporučená:
GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: OU, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
-
Doporučená:
K budování žákovských čtenářských dovedností v české edukaci 1. stupně ZŠ.
(METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R.)
-
Doporučená:
Kategorizace čtenářských chyb žáka jako ukazatel počátků porozumění textu.
(METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R.)
-
Doporučená:
LIPTÁKOVÁ, L. Kognitívne aspekty vyučovanie materinského jazyka v primárnej edukácii. Prešov: PdF Prešovské univerzity, 2012. ISBN 978-80-555-0643-2.
-
Doporučená:
LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.
-
Doporučená:
GEJGUŠOVÁ, I. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole. Ostrava: OU, 2011. ISBN 978-80-7464-013-1.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
-
Doporučená:
SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
-
Doporučená:
PETRASOVÁ, A. Práca s náučným textom na 1. stupni ZŠ. Prešov: PU PdF, 2003. ISBN 80-200-0737-0.
-
Doporučená:
PUPALA, B., ZÁPOTOČNÁ, O. (eds.). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
-
Doporučená:
PERKING, R., MORGAN, G., SHIEL, G., COSGROVE, J. Reading literacy in PISA 2009: A guide for teachers. Dublin: Educational Research Centre, 2011. ISBN cnb000038228.
-
Doporučená:
KAŠIAROVÁ, N. Rozvoj čitateľskej gramotnosti sa začína plánovaním procesov učenia sa. In Pedagogické rozhľady. Časopis pro školy a školské zariadenia. 2008. ISBN 978-80-8118-057-6.
-
Doporučená:
MISTRÍK, J. Rýchlé čítanie. 2. vyd.. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1982.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Sociolingvistický faktor v explanaci čtenářské gramotnosti. In Pedagogika sk. 2010. ISBN 80-7367-155-7.
-
Doporučená:
GAVORA, P., MATÚŠOVÁ, P. Sonda do čitatel´skej gramotnosti vysokoškolských študentov. In Pedagogika.sk. 2010. ISBN 1338-0982.
-
Doporučená:
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R., HYPLOVÁ, J. Strategie rozvíjení čtenářské gramotnosti v čítankách 1. stupně ZŠ. Ostrava: OU, 2011. ISBN 978-80-7464-003-2.
-
Doporučená:
KORŠŇÁKOVÁ, P. Výsledky mezinárodních štúdií jako spetná väzba vzdělávaniu na Slovensku. roč. 3, č. 2 (cit.2013-21-6), s. 72-99. In Pedagogika sk (on line), 2012. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
Doporučená:
HYPLOVÁ, J. Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-919-3.
-
Doporučená:
KAŠIAROVÁ, N. Vzdělávanie učiteľov v rozvoji čitatelskej gramotnosti žiakov 2. vyd.. In Rozvoj funkčnej gramotosti v kontexte medzinárodných porovnávacích štúdií PISA a PARLS. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2010. ISBN 978-80-8118-057-6.
-
Doporučená:
HUMAJOVÁ, Z., KLAČANSKÁ, Z. Zabudnuté čítanie. Čitateľská gramotnosť v školách. Bratislava: Konzervatívny inštitut M.R.Štefánka, 2007. ISBN 9781492535218.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Studium sekundární literatury
|
15
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
30
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
40
|
Semestrální práce
|
40
|
Celkem
|
127
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student disponuje lingvistickými a didaktickými znalostmi na úrovni magisterského studia. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Do souboru znalostí řadíme tyto:
Student je vybaven
- komplexními a systematizovanými odbornými znalostmi v oblasti didaktiky českého jazyka a literatury, které souvisejí s aktuálními požadavky kladenými na výuku mateřštiny, konkrétně na oblast posilování žákovských čtenářských dovedností;
- odbornými znalostmi, které mu umožní koncipovat metodologii vlastního výzkumného problému, a to i s přesahem do příbuzných oborů, např. speciálně-pedagogického;
- aktuálně respektovanými didaktickými poznatky v domácím i zahraničním prostředí, které zprostředkují porozumění didaktické problematiky ve vztahu k výzkumným postupům v oblasti čtenářské gramotnosti;
- znalostmi užívané didaktické odborné terminologie (odborného jazyka na úrovni B2), které využívá jak při samostudiu, tak při vlastní publikační činnosti. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Do souboru dovedností řadíme tyto:
Student zvládá
- uvážlivě a systematicky využívat získaných lingvistických, literárněvědných a didaktických znalostí při koncipování vlastního výzkumného tématu a navrhování pokročilého výzkumného postupu;
- plánovat a realizovat navržený výzkumný postup s cílem obohatit dosavadní výzkumná zjištění v oblasti lingvodidaktiky se zaměřením na porozumění textu u žáků základní školy;
- zjištěné výzkumné výstupy vyhodnotit a interpretovat a současně vytvořit stať, jejíž náplň bude schopen veřejně prezentovat a jejíž forma bude splňovat požadavky kladené na vědeckou práci;
- provést efektivní sebereflexi vlastní výzkumné práce a zároveň vést diskusi na vyšší odborné úrovni. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IIB25 - Seminární práce / referát |
Rozhovor |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B4 - Sokratovský rozhovor |
B1 - Diskuse |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
|
|
|
|