Prohlížení - Portál OSU

Přeskočit na obsah stránky
Webové stránky OSU
Vstupní stránka portálu OSU
Nepřihlášený uživatel Přihlásit English
Prohlížení
Přihlásit English
  • Vítejte
  • Prohlížení
  • Uchazeč
  • Absolvent
  • Univerzitní portál
Vítejte
Prohlížení
Informace pro uchazečeE-PřihláškaECTS příjezdy
Klub absolventů
Univerzitní portál

Navigace první úrovně

  • Vítejte
  • Prohlížení
  • Uchazeč
  • Absolvent
  • Univerzitní portál
Vzhledem k dlouhotrvající nečinnosti došlo k odpojení uživatele z portálu.
Klikněte, prosím, na tento odkaz pro obnovení připojení k portálu
(k odpojení dochází až po 240-ti minutách nečinnosti. Pozor, na mobilních zařízeních k němu může dojít podstatně dříve).

Prohlížení (S025)

Nápověda portletu

Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG

  • Programy a specializace
  • Předměty, vybraná položka
  • Pracoviště
  • Učitelé
  • Studenti
  • Zkouškové termíny
  • Rozvrhové akce
  • Kvalifikační práce
  • Předzápis. kroužky
  • Místnosti
  • Místnosti - celoročně
  • Volné míst - semestr
  • Volné míst - rok
  • Klauzurní práce
  • Průnik časů
  •  
  • Úvodní stránka
  • Kalendář
  • Nápověda

Najít  Předmět

Tisk/export:  Tento odkaz můžete zkopírovat a použít například jako záložku prohlížeče pro zobrazení aktuální pozice v Prohlížení IS/STAG.

Nalezené předměty, počet: 1

Stránkování výsledků vyhledávání

Nalezeno 1 záznamů Export do Xls
  Zkratka pracoviště / Zkratka předmětu Název Varianta
Položka zobrazena v detailu... - předmět KCD/9DMLO  KCD / 9DMLO Vybrané lingvodidaktické otázky Zobrazit předmět Vybrané lingvodidaktické otázky 2023/2024

Informace o předmětu KCD / 9DMLO : Popis předmětu

  • Popis předmětu , vybraná položka
  • Studijní programy, do kterých je předmět zařazen
  • Seznam studentů předmětu
  • Rozvrh předmětu
  • Termínyzkoušek předmětu
  • Rozvrhové akce předmětu
  • Oprávnění u předmětu
Pracoviště / Zkratka KCD / 9DMLO Akademický rok 2023/2024
Akademický rok 2023/2024
Název Vybrané lingvodidaktické otázky Způsob zakončení Zápočet
Způsob zakončení Zápočet
Název dlouhý Vybrané lingvodidaktické otázky (k výuce české mluvnice, pravopisu a slohu)
Akreditováno / Kredity Ano, 10 Kred. Forma zakončení Kombinovaná
Forma zakončení Kombinovaná
Rozsah hodin Přednáška 1 [HOD/TYD] Seminář 1 [HOD/TYD] Zápočet před zkouškou Ne
Zápočet před zkouškou Ne
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou Ne
Počítán do průměru NE
Vyučovací jazyk Čeština
Obs/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatické uznávání zápočtu před zkouškou Ne
Letní semestr 0 / - 0 / - 0 / - Počítán do průměru NE
Zimní semestr 0 / - 0 / - 0 / - Opakovaný zápis NE
Opakovaný zápis NE
Rozvrh Ano Vyučovaný semestr Zimní + Letní
Vyučovaný semestr Zimní + Letní
Minimum (B + C) studentů nestanoveno Volně zapisovatelný předmět Ano
Volně zapisovatelný předmět Ano
Vyučovací jazyk Čeština Počet dnů praxe 0
Počet hodin kontaktní výuky Hodnotící stupnice S|N
Periodicita každý rok
Periodicita upřesnění Základní teoretický předmět Ne
Profilující předmět Ano
Základní teoretický předmět Ne
Hodnotící stupnice S|N
Nahrazovaný předmět Žádný
Vyloučené předměty Nejsou definovány
Podmiňující předměty Nejsou definovány
Předměty informativně doporučené Nejsou definovány
Předměty,které předmět podmiňuje Nejsou definovány
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky: Obrázek PNG ,  XLS
Cíle předmětu (anotace):
Disciplína usiluje o rozšíření pohledu studenta na vytipovaná témata (viz Obsah), která lze z vývojového hlediska pokládat za klíčová a současně problematická. Studentům není upírána možnost vlastní volby tématu seminární práce, avšak vždy po poradě s vyučujícím.


Požadavky na studenta
Student zvládne samostatně zpracovat seminární práci na zadané téma v rozsahu cca 8 stran. Využívá své dosavadní znalosti z didaktiky českého jazyka a lingvistiky, které získal v průběhu magisterského studia, případně zohledňuje své praktické dovednosti a zkušenosti dosažené působením v pedagogické praxi. Vše zároveň staví do světla aktuálních didaktických požadavků a přihlíží k potřebě výzkumně se zaměřit na oblast vlastního zájmu. Student se opírá o odborné zdroje domácí i zahraniční, sleduje stav edukační reality, hodnotí kvalitu zpracování didaktických učebních materiálů, vede rozhovory s učiteli z praxe aj., čímž získává nejen nové zkušenosti, ale zároveň ověřuje další aspekty související s vlastním výzkumným záměrem. Téma seminární práce bude výrazně akcentovat odborné zaměření doktoranda a téma disertační práce. Zvolený okruh bude student předem konzultovat s vyučujícím disciplíny a teprve po schválení jejího způsobu zpracování vyučujícím bude téma zpracovávat (nabídka témat viz Obsah). Student má současně právo téma práce samostatně navrhnout. Při volbě tématu lze zohlednit jak studentovo odborné zaměření, tak nutnost upozornit na proměnu potřeb společnosti za poslední dvacetiletí a s ním související posun nároků na školní jazykovou a komunikačně-slohovou výchovu. Nutnou součástí seminární práce je nejen teoretické vymezení problematiky a popis jejího vývoje, ale také formulování vlastního postoje ke sledovaným změnám. Navázání spolupráce s aktivně působícími učiteli českého jazyka v pedagogické praxi je vítáno.

Bodové hodnocení:
Za zpracování seminární práce má student možnost získat maximálně 100 bodů. Pokud získá 100 až 51 bodů, je mu zápočet udělen (započteno); jestliže získá 50 bodů a méně, zápočet udělen není (nezapočteno). Hodnocena je kvalita teoretického vymezení zvolené problematiky (20 bodů), způsob zachycení jejího vývoje (10 bodů) a schopnost studenta sledované změny komentovat a zaujmout k nim vlastní postoj (20 bodů). Součástí hodnocení je také posouzení způsobu, jakým student monitoroval edukační realitu a jak vnímá její stav (30 bodů). Pozitivně je nahlíženo na studentovy konstruktivní návrhy, jimiž se snaží problémovou situaci řešit (20 bodů).

Obsah
Nabídka témat:
1. Rámcový vzdělávací program, tvorba školních vzdělávacích programů a výsledky školní edukace (zaměřeno na vzdělávací obor Český jazyk a literatura).
2. Od integrity jazykového vyučování k principu komplexnosti (akcent na zpracování aktuálních učebnic mateřštiny a na připravenost učitelů ZŠ).
3. Zkvalitňování recepčních komunikačních dovedností žáků ZŠ v jazykovém vyučování (mapování stávajícího stavu edukace prostřednictvím výzkumné sondy).
4. Přístup učitelů českého jazyka k produkčním komunikačních dovednostem (vhodnost volených témat - realizace dotazníkového šetření).
5. Učitel a způsob jeho volby jazykové učebnice a dalších didaktických prostředků (rozhovory s učiteli - zohlednění délky jejich pedagogické praxe).
6. Možnosti fixace gramatického a pravopisného učiva na ZŠ s ohledem na komunikační pojetí výuky mateřštiny a na podobu zpracování jazykových učebnic.
7. Role textu ve výuce mateřského jazyka (možnosti nabízené jazykovými učebnicemi - analýza zvolené učebnicové řady), jeho význam pro jazykovou i pro komunikačně-slohovou výchovu.


Aktivity
Studijní opory


Garanti a vyučující
  • Garanti: doc. PhDr. Radana Metelková Svobodová, Ph.D. (100%), 
  • Přednášející: doc. PhDr. Radana Metelková Svobodová, Ph.D. (100%), 
  • Vede seminář: doc. PhDr. Radana Metelková Svobodová, Ph.D. (100%), 
Literatura
  • Základní: GAVORA, P. a kol. Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka. Nitra: ENIGMA, 2008. ISBN 978-80-89132-57-7.
  • Základní: PALENČÁROVÁ, J., ŠEBESTA, K. Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-101-8.
  • Základní: ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, J. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
  • Základní: KLIMOVIČ, M. Detský pisateľ v procese tvorby textu. Prešov: PU PdF, 2016. ISBN 978-80-555-0178-9.
  • Základní: LIPTÁKOVÁ, L., CIBÁKOVÁ, D. Edukačný model rozvíjania porozumenia textu v primárnom vzdelávaní.. Prešov: PU PdF, 2013. ISBN 978-80-555-0980-8.
  • Základní: LIPTÁKOVÁ, Ľ. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov: PU PdF, 2015. ISBN 978-80-555-1252-5.
  • Základní: LIPTÁKOVÁ, L. Kognitívne aspekty vyučovanie materinského jazyka v primárnej edukácii. Prešov: PdF Prešovské univerzity, 2012. ISBN 978-80-555-0643-2.
  • Základní: ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998. ISBN 80-85866-32-3.
  • Základní: SVOBODOVÁ, J. a kol. Principy a cesty školní výuky českého jazyka. Ostrava: OU, 2017. ISBN 978-80-7464-019-3.
  • Rozšiřující: KOVALČÍKOVÁ, I. a kol. Diagnostika a stimulácia kognitívnych a exekutívnych funkcií žiaka v mladšom školskom veku. Prešov, 2015. ISBN 978-80-555-1540-3.
  • Rozšiřující: GEJGUŠOVÁ, I. a kol. Překračování hranic obvyklosti. Ostrava: Oftis, 2010. ISBN 978-80-7368-920-9.
  • Rozšiřující: CIBÁKOVÁ, D. a kol. Recepce textu u žáků základní školy.. Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4744-5.
  • Doporučená: ŠEBESTA, K. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948-7.
  • Doporučená: LIPTÁKOVÁ, Ľ., KLIMOVIČ, M. (eds). Encyklopédia jazyka pro deti. Prešov: PdF PU, 2014. ISBN 978-80-555-0072-0.
  • Doporučená: METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Formování čtenářské gramotnosti v prostředí školy se zaměřením na žáky mladšího školního věku. Ostrava:OU, 2013. ISBN 978-80-7464-451-1.
  • Doporučená: PROUZOVÁ, R. Funkce přirozeného jazyka v procesu vzdělávání. Praha, 2010. ISBN 1211-8001.
  • Doporučená: SVOBODOVÁ, J., KESSELOVÁ, J., PALENČÁROVÁ, J. Jazyk a jazyková komunikace nově - prvky hry ve školní výuce mateřštiny. Ostrava: OU PdF, 2002. ISBN 80-7042-226-2.
  • Doporučená: CIBÁKOVÁ, D. Možnosti a realizácie porozumenia vecných textov u žiakov primárnej školy. Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4696-7.
  • Doporučená: HARČARÍKOVÁ, P., KLIMOVIČ, M. Naratíva v detskej reči. Prešov PdF PU, 2011. ISBN 978-80-8068-982-7.
  • Doporučená: Čechová, M., Spěváčková, M. (eds.). Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0874-0.
  • Doporučená: SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
  • Doporučená: SPILKOVÁ, V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
  • Doporučená: HAVEL, J., NAJVAROVÁ, V. a kol. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: PdF MU, 2011. ISBN 978-80-210-5714-2.
  • Doporučená: KNECHT, P., JANÍK, T. a kol. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-174-4.
  • Doporučená: PRŮCHA, J. Učení z textu a didaktická informace.. Praha: Academia, 1987. ISBN cnb000038497.
  • Doporučená: PALENČÁROVÁ, J., KESSELOVÁ, J., KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava: SPN - Mladá letá, s.r.o., 2003. ISBN 80-10-00328-X.
  • Doporučená: SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.
  • Doporučená: GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1991. ISBN 80-08-00333-2.
  • On-line katalogy knihoven

Předpoklady

Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen:
Pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student disponuje lingvistickými a didaktickými znalostmi na úrovni magisterského studia.

Výsledky učení

Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti:
Předmět posiluje:
- studentovy odborné znalosti prostřednictvím samostudia odborných zdrojů domácích i zahraničních;
- studentovy odborné znalosti, které mu umožní koncipovat metodologii vlastního výzkumného problému, a to i s přesahem do příbuzných oborů, např. speciálně-pedagogického;
- studentovy znalosti užívané didaktické odborné terminologie (odborného jazyka na úrovni B2), které využívá jak při samostudiu, tak při vlastní publikační činnosti.
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti:
Předmět formuje:
- studentovu dovednost orientovat se ve zvolené oblasti oborové didaktiky;
- studentovu dovednost hodnotit kvalitu zpracování užívaných didaktických učebních materiálů;
- studentovu dovednost systematicky využívat získaných lingvistických znalostí při koncipování vlastního výzkumného tématu a navrhování pokročilého výzkumného postupu;
- studentovu dovednost plánovat a realizovat navržený výzkumný postup s cílem obohatit dosavadní výzkumná zjištění v oblasti lingvodidaktiky;
- studentovu dovednost zjištěné výzkumné výstupy vyhodnotit a interpretovat a současně vytvořit odbornou stať/seminární práci, jejíž náplň bude schopen prezentovat a jejíž forma bude splňovat požadavky kladené na vědeckou práci;
- studentovu dovednost provést efektivní sebereflexi vlastní výzkumné práce a zároveň vést diskusi na vyšší odborné úrovni.

Hodnoticí metody

Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami:
Rozhovor
IIB25 - Seminární práce / referát

Vyučovací metody

Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody:
G2 - Samostudium, řízené studium
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
G6 - Konzultace s doktorandem
 

Univerzitní zázemí

  • Poradenské a kariérní centrum
  • Centrum Pyramida
  • Vysokoškolské koleje
  • Kartové centrum
  • Univerzitní knihovna
  • Univerzitní obchod a knihkupectví
  • Centrum marketingu, komunikace a popularizace
  • Centrum mezinárodní spolupráce

Uchazeč

  • E-přihláška
  • Vyber si obor
  • Přijímací řízení
  • Výsledky přijímacího řízení
  • Doktorské studium
  • Proč studovat na OU
  • Den otevřených dveří
  • Uchazeč se specifickými potřebami
  • Kontakty pro uchazeče

Student

  • Harmonogram AR
  • Studium a stáže v zahraničí
  • Stipendia
  • Poplatky za studium
  • Studijní předpisy
  • Studentské organizace
  • Kontakty pro studenty

Absolvent

  • Registrace
  • Absolventský portál
  • Absolventská fotogalerie

Aplikace

  • Pro Android
  • Pro iOS