|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCD / 9DMLO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCD
/
9DMLO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vybrané lingvodidaktické otázky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Vybrané lingvodidaktické otázky (k výuce české mluvnice, pravopisu a slohu)
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Disciplína usiluje o rozšíření pohledu studenta na vytipovaná témata (viz Obsah), která lze z vývojového hlediska pokládat za klíčová a současně problematická. Studentům není upírána možnost vlastní volby tématu seminární práce, avšak vždy po poradě s vyučujícím.
|
Požadavky na studenta
|
Student zvládne samostatně zpracovat seminární práci na zadané téma v rozsahu cca 8 stran. Využívá své dosavadní znalosti z didaktiky českého jazyka a lingvistiky, které získal v průběhu magisterského studia, případně zohledňuje své praktické dovednosti a zkušenosti dosažené působením v pedagogické praxi. Vše zároveň staví do světla aktuálních didaktických požadavků a přihlíží k potřebě výzkumně se zaměřit na oblast vlastního zájmu. Student se opírá o odborné zdroje domácí i zahraniční, sleduje stav edukační reality, hodnotí kvalitu zpracování didaktických učebních materiálů, vede rozhovory s učiteli z praxe aj., čímž získává nejen nové zkušenosti, ale zároveň ověřuje další aspekty související s vlastním výzkumným záměrem. Téma seminární práce bude výrazně akcentovat odborné zaměření doktoranda a téma disertační práce. Zvolený okruh bude student předem konzultovat s vyučujícím disciplíny a teprve po schválení jejího způsobu zpracování vyučujícím bude téma zpracovávat (nabídka témat viz Obsah). Student má současně právo téma práce samostatně navrhnout. Při volbě tématu lze zohlednit jak studentovo odborné zaměření, tak nutnost upozornit na proměnu potřeb společnosti za poslední dvacetiletí a s ním související posun nároků na školní jazykovou a komunikačně-slohovou výchovu. Nutnou součástí seminární práce je nejen teoretické vymezení problematiky a popis jejího vývoje, ale také formulování vlastního postoje ke sledovaným změnám. Navázání spolupráce s aktivně působícími učiteli českého jazyka v pedagogické praxi je vítáno.
Bodové hodnocení:
Za zpracování seminární práce má student možnost získat maximálně 100 bodů. Pokud získá 100 až 51 bodů, je mu zápočet udělen (započteno); jestliže získá 50 bodů a méně, zápočet udělen není (nezapočteno). Hodnocena je kvalita teoretického vymezení zvolené problematiky (20 bodů), způsob zachycení jejího vývoje (10 bodů) a schopnost studenta sledované změny komentovat a zaujmout k nim vlastní postoj (20 bodů). Součástí hodnocení je také posouzení způsobu, jakým student monitoroval edukační realitu a jak vnímá její stav (30 bodů). Pozitivně je nahlíženo na studentovy konstruktivní návrhy, jimiž se snaží problémovou situaci řešit (20 bodů).
|
Obsah
|
Nabídka témat:
1. Rámcový vzdělávací program, tvorba školních vzdělávacích programů a výsledky školní edukace (zaměřeno na vzdělávací obor Český jazyk a literatura).
2. Od integrity jazykového vyučování k principu komplexnosti (akcent na zpracování aktuálních učebnic mateřštiny a na připravenost učitelů ZŠ).
3. Zkvalitňování recepčních komunikačních dovedností žáků ZŠ v jazykovém vyučování (mapování stávajícího stavu edukace prostřednictvím výzkumné sondy).
4. Přístup učitelů českého jazyka k produkčním komunikačních dovednostem (vhodnost volených témat - realizace dotazníkového šetření).
5. Učitel a způsob jeho volby jazykové učebnice a dalších didaktických prostředků (rozhovory s učiteli - zohlednění délky jejich pedagogické praxe).
6. Možnosti fixace gramatického a pravopisného učiva na ZŠ s ohledem na komunikační pojetí výuky mateřštiny a na podobu zpracování jazykových učebnic.
7. Role textu ve výuce mateřského jazyka (možnosti nabízené jazykovými učebnicemi - analýza zvolené učebnicové řady), jeho význam pro jazykovou i pro komunikačně-slohovou výchovu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
GAVORA, P. a kol. Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka. Nitra: ENIGMA, 2008. ISBN 978-80-89132-57-7.
-
Základní:
PALENČÁROVÁ, J., ŠEBESTA, K. Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-101-8.
-
Základní:
ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, J. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
-
Základní:
KLIMOVIČ, M. Detský pisateľ v procese tvorby textu. Prešov: PU PdF, 2016. ISBN 978-80-555-0178-9.
-
Základní:
LIPTÁKOVÁ, L., CIBÁKOVÁ, D. Edukačný model rozvíjania porozumenia textu v primárnom vzdelávaní.. Prešov: PU PdF, 2013. ISBN 978-80-555-0980-8.
-
Základní:
LIPTÁKOVÁ, Ľ. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov: PU PdF, 2015. ISBN 978-80-555-1252-5.
-
Základní:
LIPTÁKOVÁ, L. Kognitívne aspekty vyučovanie materinského jazyka v primárnej edukácii. Prešov: PdF Prešovské univerzity, 2012. ISBN 978-80-555-0643-2.
-
Základní:
ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998. ISBN 80-85866-32-3.
-
Základní:
SVOBODOVÁ, J. a kol. Principy a cesty školní výuky českého jazyka. Ostrava: OU, 2017. ISBN 978-80-7464-019-3.
-
Rozšiřující:
KOVALČÍKOVÁ, I. a kol. Diagnostika a stimulácia kognitívnych a exekutívnych funkcií žiaka v mladšom školskom veku. Prešov, 2015. ISBN 978-80-555-1540-3.
-
Rozšiřující:
GEJGUŠOVÁ, I. a kol. Překračování hranic obvyklosti. Ostrava: Oftis, 2010. ISBN 978-80-7368-920-9.
-
Rozšiřující:
CIBÁKOVÁ, D. a kol. Recepce textu u žáků základní školy.. Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4744-5.
-
Doporučená:
ŠEBESTA, K. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948-7.
-
Doporučená:
LIPTÁKOVÁ, Ľ., KLIMOVIČ, M. (eds). Encyklopédia jazyka pro deti. Prešov: PdF PU, 2014. ISBN 978-80-555-0072-0.
-
Doporučená:
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Formování čtenářské gramotnosti v prostředí školy se zaměřením na žáky mladšího školního věku. Ostrava:OU, 2013. ISBN 978-80-7464-451-1.
-
Doporučená:
PROUZOVÁ, R. Funkce přirozeného jazyka v procesu vzdělávání. Praha, 2010. ISBN 1211-8001.
-
Doporučená:
SVOBODOVÁ, J., KESSELOVÁ, J., PALENČÁROVÁ, J. Jazyk a jazyková komunikace nově - prvky hry ve školní výuce mateřštiny. Ostrava: OU PdF, 2002. ISBN 80-7042-226-2.
-
Doporučená:
CIBÁKOVÁ, D. Možnosti a realizácie porozumenia vecných textov u žiakov primárnej školy. Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4696-7.
-
Doporučená:
HARČARÍKOVÁ, P., KLIMOVIČ, M. Naratíva v detskej reči. Prešov PdF PU, 2011. ISBN 978-80-8068-982-7.
-
Doporučená:
Čechová, M., Spěváčková, M. (eds.). Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0874-0.
-
Doporučená:
SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
-
Doporučená:
SPILKOVÁ, V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
Doporučená:
HAVEL, J., NAJVAROVÁ, V. a kol. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: PdF MU, 2011. ISBN 978-80-210-5714-2.
-
Doporučená:
KNECHT, P., JANÍK, T. a kol. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-174-4.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Učení z textu a didaktická informace.. Praha: Academia, 1987. ISBN cnb000038497.
-
Doporučená:
PALENČÁROVÁ, J., KESSELOVÁ, J., KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava: SPN - Mladá letá, s.r.o., 2003. ISBN 80-10-00328-X.
-
Doporučená:
SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.
-
Doporučená:
GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1991. ISBN 80-08-00333-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student disponuje lingvistickými a didaktickými znalostmi na úrovni magisterského studia. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Předmět posiluje:
- studentovy odborné znalosti prostřednictvím samostudia odborných zdrojů domácích i zahraničních;
- studentovy odborné znalosti, které mu umožní koncipovat metodologii vlastního výzkumného problému, a to i s přesahem do příbuzných oborů, např. speciálně-pedagogického;
- studentovy znalosti užívané didaktické odborné terminologie (odborného jazyka na úrovni B2), které využívá jak při samostudiu, tak při vlastní publikační činnosti. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Předmět formuje:
- studentovu dovednost orientovat se ve zvolené oblasti oborové didaktiky;
- studentovu dovednost hodnotit kvalitu zpracování užívaných didaktických učebních materiálů;
- studentovu dovednost systematicky využívat získaných lingvistických znalostí při koncipování vlastního výzkumného tématu a navrhování pokročilého výzkumného postupu;
- studentovu dovednost plánovat a realizovat navržený výzkumný postup s cílem obohatit dosavadní výzkumná zjištění v oblasti lingvodidaktiky;
- studentovu dovednost zjištěné výzkumné výstupy vyhodnotit a interpretovat a současně vytvořit odbornou stať/seminární práci, jejíž náplň bude schopen prezentovat a jejíž forma bude splňovat požadavky kladené na vědeckou práci;
- studentovu dovednost provést efektivní sebereflexi vlastní výzkumné práce a zároveň vést diskusi na vyšší odborné úrovni. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Rozhovor |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
G2 - Samostudium, řízené studium |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
G6 - Konzultace s doktorandem |
|
|
|
|