|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KIM / 1AFO5
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KIM
/
1AFO5
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Studio of Photography 5
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
10
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
2
[Hours/Week]
Tutorial
6
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
5 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech, English
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Other sources, deepening ability in different fields (artist enthusiast, dilettante), knowledge helps to find novel solutions. Thesis preparation, time and technical scenarios, conceptual schedule, and student´s own independent choice and grasp of the topic, first sketches materials including theoretical texts and basic literature. Honing expressive abilities, developing, and defending arguments and viewpoints, critical reflection of the current art scene, exhibition operation and own work.
|
Requirements on student
|
- 70% účast na výuce
- referát (zasvěcený souvislý ústní projev aspoň 10 minut)
- příprava na výuku a aktivní účast ve výuce
- absolvování v rámci ateliéru pořádané dílny
|
Content
|
1. moje identita a integrita na cestě k bakalářské práci
2. jiné zdroje - ze světa přírody, filozofie, výroby, vědy, společenských komunit, virtuálních
světů, mediálních a informačních struktur.
3. technická, vědecká, policejní fotografie.
4. názorová stabilita a progresivní otevřenost
5. vernakulární fotografie
6. změna komunikace na přelomu 20 - 21 stol?
7. současná fotografie - technologický vývoj záznamových médií a nástup komunikačních
technologií a jejich zhodnocení v uměleckém procesu (OPVVV)
8. otevřené umělecké dílo
9. polemicko-kritický seminář, osobní zkušenosti z výstavního provozu a jejich rozbor
10. tvůrčí dílna s externistou tvorba portfolií
11. tvůrčí dílna s externistou tvorba portfolií
12.-13. tvůrčí dílna s externistou konzultace návrhů diplomových projektů
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
Císař, K. Co je to fotografie?. d. Praha : Herrmann & synové, 2004. ISBN 80-239-5169-6.
-
Basic:
Eco, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7.
-
Recommended:
POSPĚCH, T. (ed.). Česká fotografie 1938-2000 v recenzích, textech, dokumentech.. Hranice: Dost, 2010. ISBN 978-80-87407-01-1.
-
Recommended:
BIRGUS, V., MLČOCH, J. Česká fotografie 20. století : průvodce. Praha : KANT, 2005. ISBN 80-86217-89-2.
-
Recommended:
Eco, U. - Rorty, R. - Culler, J. - Brooke-Roseová, C.:. Interpretácia a nadinterpretácia, Bratislava, vydavateľstvo Archa, 1995.. Bratislava, 1995.
-
Recommended:
Batchen, G. Obraz a diseminace: Za novou historii pro fotografii. Praha, AMU, 2016.
-
Recommended:
Eco, U. Poetika otevřeného uměleckého díla, in:. Opus Musicum, č. 5, s. 129-144. 1990. ISBN 0862-8505.
-
Recommended:
Sztompka, P. Vizuální sociologie: fotografie jako výzkumná metoda. SLON, Praha, 2007. ISBN 978-80-86429-77-9.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Homework for lessons
|
30
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
3
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
20
|
Being present in classes
|
104
|
Self-tutoring
|
40
|
Scientific text studying in the Czech language
|
20
|
Secondary literature studying
|
20
|
Presentation (of works, projects, etc.)
|
2
|
Hand-out completion for the lesson
|
6
|
Total
|
245
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- povědomí o filozofických, etických, sociologických, psychologických a jiných aspektech
ovlivňujících vlastní tvorbu nebo nutných k recepci jiných děl
- základní orientace ve fotografii i mimo svět umění a reklamy
- "znalost" dobrých principů pomáhajících v základní orientaci
|
Skills - skills resulting from the course: |
- schopnost v daných limitech samostatně zvládnout celý pracovně tvůrčí proces vzniku díla
- schopnost přijímat zhodnocovat nové vlivy z přírody, z různých oborů lidské činnosti i z
různých komunit
- schopnost kritické reflexe okolního světa a umění i své vlastní práce
- schopnost přemýšlet nad kontexty a nacházet nové vztahy
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IIA12 - Research project / research report |
IIA13 - Case study / case history |
IIA4 - Preparation for lessons |
IC17 - Oral self-reflection |
IIA5 - Portfolio |
Systematic and continuous evaluation of the student (artistic courses) |
Satisfactory completion of course, no grade |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A1 - Lecture |
B1 - Discussion |
D4 - Practice and creation of graphical and fine-art skills |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
D1 - Practice and creation of communication/language skills |
G5 - Critical thinking |
Work of art activities |
Group and co-operative tutoring |
|
|
|
|