|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KCD / 8JAZ4
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KCD
/
8JAZ4
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Native Language 4 - Stylistics
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
lecture
1
[Hours/Week]
practical class
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
59 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Hlavním cílem výuky je připravit studenta, jenž bude v učitelské profesi nutně potřebovat hierarchizované poznatky o struktuře a výrazových prostředcích účinného textu, a to s ohledem na práci s dětmi školního věku. Student dokáže charakterizovat jednotlivé útvary českého jazyka a jejich výrazové prostředky. Bude znát soustavu funkčních stylů a jejich výrazových prostředků. Osvojí si stylistické prostředky textové a tematické výstavby textu (slohové postupy a jejich útvary) a bude rozlišovat horizontální a vertikální členění textu. Získané stylistické poznatky dokáže prakticky aplikovat při vytváření konkrétního slohového útvaru.
Studenti získají schopnost posoudit text z hlediska jeho účinnosti v komunikačním procesu, schopnost text modifikovat s ohledem na jeho záměr.
|
Requirements on student
|
Student je hodnocen na základě:
1. Docházky do přímé výuky; přípravy podle pokynů, samostudia.
2. Ústní zkoušky skládá se ze dvou částí:
a) teoretická část: student prokáže znalost dané problematiky;
b) praktická část: v rámci stylistického rozboru bude prověřována znalost učiva i praktická schopnost samostatného tvoření slohových útvarů.
Bodové hodnocení:
a) aktivní účast v semináři: 0 až 20 bodů
b) zkouška (ústní): 0 až 80 bodů
V součtu je student hodnocen:
100 - 91 bodů: výborně (A)
90 - 81 bodů: velmi dobře plus (B)
80 - 71 bodů: velmi dobře (C)
70 - 61 bodů: dobře plus (D)
60 - 51 bodů: dobře (E)
50 - 0 bodů: nevyhověl (F)
Kritéria a indikátory hodnocení:
A odpovědi jsou konzistentní, je schopen induktivního i deduktivního způsobu uvažování a účinně formuluje své závěry, odhaluje vazby na další související témata, své poznatky a úvahy prezentuje logickým způsobem;
C odpovědi na zadání předkládají pouze izolované aspekty problému, bez popisu hlubších vazeb, v logice prezentace se objevují mezery, popř. se může projevit nedostatek logické návaznosti;
E odpovědi jsou spíše nekonzistentní, myšlení a úvahy bývají poněkud nesouvislé, popř. neprobíhají vždy logicky a jsou obtížně pochopitelné.
F odpovědi jsou nekonzistentní, prozrazují úplné neporozumění, nebo jsou tautologické, poznatky a úvahy na sebe nenavazují, argumenty jsou tudíž nesrozumitelné.
|
Content
|
Hlavním úkolem přednášek je podat studentům ucelený přehled současné české stylistiky, pomoci jim zorientovat se ve stylistické terminologii a předložit popis jednotlivých funkčních stylů a slohových útvarů samozřejmě v závislosti na komunikační situaci, prostředí a dominantní činnosti a s hledem na potřeby budoucí pedagogické praxe.
V rámci přímé výuky je pozornost věnována těmto okruhům: - Úvod do předmětu, základní pojmy, vlastnosti textu, komunikační situace, funkční styly. - Slohové postupy a slohové útvary. Komunikační pojetí současné slohové výuky. - Metoda komplexní analýzy mluvených a psaných textů. - Výrazové prostředky a postupy stylové oblasti hovorové, funkční styl řečnický. - Výrazové prostředky a postupy stylové oblasti odborné a administrativní. - Výrazové prostředky a postupy stylové oblasti publicistické. - Výrazové prostředky a postupy stylové oblasti umělecké (hra na komunikaci).
Výuková činnost je založena na analýze konkrétních komunikátů, pomocí nichž studenti hodnotí stylistické prostředky, které jsou typické pro jednotlivé funkční styly. Prostor je věnován také samostatné tvorbě základních slohových útvarů, s nimiž se budoucí učitelé setkají v praxi.
Studijní materiály k disciplíně jsou vyvěšeny na Portále OU v sekci Moje stránka - Výuka - Studijní materiály a v e-kurzu v LMS Moodle. Informace k přihlášení do kurzu bude sdělena v rámci výukových setkání. Komunikace mezi vyučujícím a studenty probíhá e-mailem (studenti užívají výhradně studentský e-mail), případné konzultace či on-line setkání se realizují na základě předchozí dohody v prostředí MS Teams.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
HUBÁČEK, J.- JANDOVÁ, E.- SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. Opava: VADE MECUM, 2010. ISBN 978-80-86041-37-7.
-
Basic:
ČECHOVÁ, M., KRČMOVÁ, M., MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4.
-
Basic:
HOFFMANNOVÁ, J. a kol. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2566-1.
-
Basic:
CHLOUPEK, J., KREISELOVÁ, P. Stylistika pro učitele. Ostrava, 1997. ISBN 80-7042-119-3.
-
Basic:
ČECHOVÁ, M. a kol. Stylistika současné češtiny. Praha: ISV, 1997. ISBN 80-85866-21-8.
-
Extending:
ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha: SPN, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.
-
Extending:
Internetová jazyková příručka.
-
Extending:
ČMEJRKOVÁ, S.; DANEŠ, F.; SVĚTLÁ J. Jak napsat odborný text. Voznice: Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1.
-
Extending:
CVRČEK, V. a kol. Mluvnice současné češtiny 1. Jak se píše a jak se mluví. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1743-5.
-
Extending:
KARLÍK, P. - NEKULA, M. - PLESKALOVÁ, J. (eds.). Nový encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2016. ISBN 978-80-7422-480-5.
-
Extending:
MINÁŘOVÁ, E. Základy stylistiky češtiny. Brno: PdF MU, 1996. ISBN 80-210-143-9.
-
Recommended:
PRAVDOVÁ, M., SVOBODOVÁ, J. (eds.). Akademická příručka českého jazyka. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2327-8.
-
Recommended:
Akademický slovník současné češtiny
-
Recommended:
KOŘENSKÝ, J. - HOFFMANNOVÁ, J. - JAKLOVÁ, A. - MÜLLEROVÁ, O. Komplexní analýza komunikačního procesu a textu. České Budějovice, 1987. ISBN 978-80-224-4032-3.
-
Recommended:
MINÁŘOVÁ, E. Stylistika pro žurnalisty. Praha: Grada, 2011. ISBN 80-210-143-9.
-
On-line library catalogues
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
Pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student prokáže znalosti získané v předchozích jazykových disciplínách. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- Znalost aktuálních informací o teorii funkčních stylů se zřetelem na zaměření
a potřeby posluchačů budoucích učitelů ZŠ;
- znalost klíčových pojmů vztahujících se k oblasti stylistiky;
- znalost souvislostí poznatků o stylistice češtiny s jevy ostatních jazykových rovin.
|
Skills - skills resulting from the course: |
- Posoudit text (mluvený i psaný) z hlediska jeho účinnosti v komunikačním procesu;
- analyzovat komunikát ze stylového hlediska;
- vnímat texty jako předpoklad i výsledek činnosti, situačně i časově zakotvené;
- pochopit komplexnost posuzování textu jako výsledek kompetencí získaných jak
v jazykových disciplínách, tak i v oborech s lingvistikou v oblasti zkoumání jazyka a
řeči spolupracujících;
- aplikovat získané poznatky na cvičných textech;
- modifikovat text s ohledem na jeho funkci;
- stylizovat texty podle zadání;
- tvořit vlastní text, a to opět s ohledem na jeho dominantní záměr;
- vztáhnout získané poznatky k pedagogické práci.
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC10 - Presentation in lessons (individual or group) |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IC6 - Oral examiantion |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A1 - Lecture |
A3 - Reproductive work with text/image/educational source |
B1 - Discussion |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
B2 - Productive work with text/image/educational source |
C2 - Demontration of obejcts/phenomena/processes |
C5 - Static and dynamic projection/presentation |
D1 - Practice and creation of communication/language skills |
D7 - Practice and creation of other professional skills (medical, legal, etc.) |
D8 - Production methods - professional and artistic creation |
G2 - Self-study, controlled study |
B8 - Reversed lecture |
E2 - Situational methods |
|
|
|
|