Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course KCD/8JAZ4  KCD / 8JAZ4 Native Language 4 - Stylistics Show course Native Language 4 - Stylistics 2023/2024

Course info KCD / 8JAZ4 : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation KCD / 8JAZ4 Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Native Language 4 - Stylistics Form of course completion Exam
Form of course completion Exam
Accredited / Credits Yes, 3 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements lecture 1 [Hours/Week] practical class 1 [Hours/Week] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average YES
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 59 / - 0 / - 0 / - Included in study average YES
Winter semester 0 / - 0 / - 0 / - Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Summer semester
Semester taught Summer semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale A|B|C|D|E|F
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course Yes
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale A|B|C|D|E|F
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Hlavním cílem výuky je připravit studenta, jenž bude v učitelské profesi nutně potřebovat hierarchizované poznatky o struktuře a výrazových prostředcích účinného textu, a to s ohledem na práci s dětmi školního věku. Student dokáže charakterizovat jednotlivé útvary českého jazyka a jejich výrazové prostředky. Bude znát soustavu funkčních stylů a jejich výrazových prostředků. Osvojí si stylistické prostředky textové a tematické výstavby textu (slohové postupy a jejich útvary) a bude rozlišovat horizontální a vertikální členění textu. Získané stylistické poznatky dokáže prakticky aplikovat při vytváření konkrétního slohového útvaru.
Studenti získají schopnost posoudit text z hlediska jeho účinnosti v komunikačním procesu, schopnost text modifikovat s ohledem na jeho záměr.



Requirements on student
Student je hodnocen na základě:
1. Docházky do přímé výuky; přípravy podle pokynů, samostudia.
2. Ústní zkoušky skládá se ze dvou částí:
a) teoretická část: student prokáže znalost dané problematiky;
b) praktická část: v rámci stylistického rozboru bude prověřována znalost učiva i praktická schopnost samostatného tvoření slohových útvarů.
Bodové hodnocení:
a) aktivní účast v semináři: 0 až 20 bodů
b) zkouška (ústní): 0 až 80 bodů

V součtu je student hodnocen:
100 - 91 bodů: výborně (A)
90 - 81 bodů: velmi dobře plus (B)
80 - 71 bodů: velmi dobře (C)
70 - 61 bodů: dobře plus (D)
60 - 51 bodů: dobře (E)
50 - 0 bodů: nevyhověl (F)

Kritéria a indikátory hodnocení:
A odpovědi jsou konzistentní, je schopen induktivního i deduktivního způsobu uvažování a účinně formuluje své závěry, odhaluje vazby na další související témata, své poznatky a úvahy prezentuje logickým způsobem;
C odpovědi na zadání předkládají pouze izolované aspekty problému, bez popisu hlubších vazeb, v logice prezentace se objevují mezery, popř. se může projevit nedostatek logické návaznosti;
E odpovědi jsou spíše nekonzistentní, myšlení a úvahy bývají poněkud nesouvislé, popř. neprobíhají vždy logicky a jsou obtížně pochopitelné.
F odpovědi jsou nekonzistentní, prozrazují úplné neporozumění, nebo jsou tautologické, poznatky a úvahy na sebe nenavazují, argumenty jsou tudíž nesrozumitelné.



Content
Hlavním úkolem přednášek je podat studentům ucelený přehled současné české stylistiky, pomoci jim zorientovat se ve stylistické terminologii a předložit popis jednotlivých funkčních stylů a slohových útvarů samozřejmě v závislosti na komunikační situaci, prostředí a dominantní činnosti a s hledem na potřeby budoucí pedagogické praxe.

V rámci přímé výuky je pozornost věnována těmto okruhům:
- Úvod do předmětu, základní pojmy, vlastnosti textu, komunikační situace, funkční styly.
- Slohové postupy a slohové útvary. Komunikační pojetí současné slohové výuky.
- Metoda komplexní analýzy mluvených a psaných textů.
- Výrazové prostředky a postupy stylové oblasti hovorové, funkční styl řečnický.
- Výrazové prostředky a postupy stylové oblasti odborné a administrativní.
- Výrazové prostředky a postupy stylové oblasti publicistické.
- Výrazové prostředky a postupy stylové oblasti umělecké (hra na komunikaci).

Výuková činnost je založena na analýze konkrétních komunikátů, pomocí nichž studenti hodnotí stylistické prostředky, které jsou typické pro jednotlivé funkční styly. Prostor je věnován také samostatné tvorbě základních slohových útvarů, s nimiž se budoucí učitelé setkají v praxi.

Studijní materiály k disciplíně jsou vyvěšeny na Portále OU v sekci Moje stránka - Výuka - Studijní materiály a v e-kurzu v LMS Moodle. Informace k přihlášení do kurzu bude sdělena v rámci výukových setkání.
Komunikace mezi vyučujícím a studenty probíhá e-mailem (studenti užívají výhradně studentský e-mail), případné konzultace či on-line setkání se realizují na základě předchozí dohody v prostředí MS Teams.


Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: Mgr. Kamila Sekerová, Ph.D. (100%), 
  • Lecturer: Mgr. Gabriela Chupáčová (100%), 
  • Tutorial lecturer: Mgr. Gabriela Chupáčová (100%), 
Literature
  • Basic: HUBÁČEK, J.- JANDOVÁ, E.- SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. Opava: VADE MECUM, 2010. ISBN 978-80-86041-37-7.
  • Basic: ČECHOVÁ, M., KRČMOVÁ, M., MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4.
  • Basic: HOFFMANNOVÁ, J. a kol. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2566-1.
  • Basic: CHLOUPEK, J., KREISELOVÁ, P. Stylistika pro učitele. Ostrava, 1997. ISBN 80-7042-119-3.
  • Basic: ČECHOVÁ, M. a kol. Stylistika současné češtiny. Praha: ISV, 1997. ISBN 80-85866-21-8.
  • Extending: ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha: SPN, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.
  • Extending: Internetová jazyková příručka.
  • Extending: ČMEJRKOVÁ, S.; DANEŠ, F.; SVĚTLÁ J. Jak napsat odborný text. Voznice: Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1.
  • Extending: CVRČEK, V. a kol. Mluvnice současné češtiny 1. Jak se píše a jak se mluví. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1743-5.
  • Extending: KARLÍK, P. - NEKULA, M. - PLESKALOVÁ, J. (eds.). Nový encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2016. ISBN 978-80-7422-480-5.
  • Extending: MINÁŘOVÁ, E. Základy stylistiky češtiny. Brno: PdF MU, 1996. ISBN 80-210-143-9.
  • Recommended: PRAVDOVÁ, M., SVOBODOVÁ, J. (eds.). Akademická příručka českého jazyka. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2327-8.
  • Recommended: Akademický slovník současné češtiny
  • Recommended: KOŘENSKÝ, J. - HOFFMANNOVÁ, J. - JAKLOVÁ, A. - MÜLLEROVÁ, O. Komplexní analýza komunikačního procesu a textu. České Budějovice, 1987. ISBN 978-80-224-4032-3.
  • Recommended: MINÁŘOVÁ, E. Stylistika pro žurnalisty. Praha: Grada, 2011. ISBN 80-210-143-9.
  • On-line library catalogues

Prerequisites

Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully:
Pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student prokáže znalosti získané v předchozích jazykových disciplínách.

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
- Znalost aktuálních informací o teorii funkčních stylů se zřetelem na zaměření
a potřeby posluchačů budoucích učitelů ZŠ;
- znalost klíčových pojmů vztahujících se k oblasti stylistiky;
- znalost souvislostí poznatků o stylistice češtiny s jevy ostatních jazykových rovin.
Skills - skills resulting from the course:
- Posoudit text (mluvený i psaný) z hlediska jeho účinnosti v komunikačním procesu;
- analyzovat komunikát ze stylového hlediska;
- vnímat texty jako předpoklad i výsledek činnosti, situačně i časově zakotvené;
- pochopit komplexnost posuzování textu jako výsledek kompetencí získaných jak
v jazykových disciplínách, tak i v oborech s lingvistikou v oblasti zkoumání jazyka a
řeči spolupracujících;
- aplikovat získané poznatky na cvičných textech;
- modifikovat text s ohledem na jeho funkci;
- stylizovat texty podle zadání;
- tvořit vlastní text, a to opět s ohledem na jeho dominantní záměr;
- vztáhnout získané poznatky k pedagogické práci.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
IC10 - Presentation in lessons (individual or group)
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.)
IC6 - Oral examiantion

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
A1 - Lecture
A3 - Reproductive work with text/image/educational source
B1 - Discussion
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter)
B2 - Productive work with text/image/educational source
C2 - Demontration of obejcts/phenomena/processes
C5 - Static and dynamic projection/presentation
D1 - Practice and creation of communication/language skills
D7 - Practice and creation of other professional skills (medical, legal, etc.)
D8 - Production methods - professional and artistic creation
G2 - Self-study, controlled study
B8 - Reversed lecture
E2 - Situational methods
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS