|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCD / 8JAZ4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCD
/
8JAZ4
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Mateřský jazyk 4 - stylistika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
59 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem výuky je připravit studenta, jenž bude v učitelské profesi nutně potřebovat hierarchizované poznatky o struktuře a výrazových prostředcích účinného textu, a to s ohledem na práci s dětmi školního věku. Student dokáže charakterizovat jednotlivé útvary českého jazyka a jejich výrazové prostředky. Bude znát soustavu funkčních stylů a jejich výrazových prostředků. Osvojí si stylistické prostředky textové a tematické výstavby textu (slohové postupy a jejich útvary) a bude rozlišovat horizontální a vertikální členění textu. Získané stylistické poznatky dokáže prakticky aplikovat při vytváření konkrétního slohového útvaru.
Studenti získají schopnost posoudit text z hlediska jeho účinnosti v komunikačním procesu, schopnost text modifikovat s ohledem na jeho záměr.
|
Požadavky na studenta
|
Student je hodnocen na základě:
1. Docházky do přímé výuky; přípravy podle pokynů, samostudia.
2. Ústní zkoušky skládá se ze dvou částí:
a) teoretická část: student prokáže znalost dané problematiky;
b) praktická část: v rámci stylistického rozboru bude prověřována znalost učiva i praktická schopnost samostatného tvoření slohových útvarů.
Bodové hodnocení:
a) aktivní účast v semináři: 0 až 20 bodů
b) zkouška (ústní): 0 až 80 bodů
V součtu je student hodnocen:
100 - 91 bodů: výborně (A)
90 - 81 bodů: velmi dobře plus (B)
80 - 71 bodů: velmi dobře (C)
70 - 61 bodů: dobře plus (D)
60 - 51 bodů: dobře (E)
50 - 0 bodů: nevyhověl (F)
Kritéria a indikátory hodnocení:
A odpovědi jsou konzistentní, je schopen induktivního i deduktivního způsobu uvažování a účinně formuluje své závěry, odhaluje vazby na další související témata, své poznatky a úvahy prezentuje logickým způsobem;
C odpovědi na zadání předkládají pouze izolované aspekty problému, bez popisu hlubších vazeb, v logice prezentace se objevují mezery, popř. se může projevit nedostatek logické návaznosti;
E odpovědi jsou spíše nekonzistentní, myšlení a úvahy bývají poněkud nesouvislé, popř. neprobíhají vždy logicky a jsou obtížně pochopitelné.
F odpovědi jsou nekonzistentní, prozrazují úplné neporozumění, nebo jsou tautologické, poznatky a úvahy na sebe nenavazují, argumenty jsou tudíž nesrozumitelné.
|
Obsah
|
Hlavním úkolem přednášek je podat studentům ucelený přehled současné české stylistiky, pomoci jim zorientovat se ve stylistické terminologii a předložit popis jednotlivých funkčních stylů a slohových útvarů samozřejmě v závislosti na komunikační situaci, prostředí a dominantní činnosti a s hledem na potřeby budoucí pedagogické praxe.
V rámci přímé výuky je pozornost věnována těmto okruhům: - Úvod do předmětu, základní pojmy, vlastnosti textu, komunikační situace, funkční styly. - Slohové postupy a slohové útvary. Komunikační pojetí současné slohové výuky. - Metoda komplexní analýzy mluvených a psaných textů. - Výrazové prostředky a postupy stylové oblasti hovorové, funkční styl řečnický. - Výrazové prostředky a postupy stylové oblasti odborné a administrativní. - Výrazové prostředky a postupy stylové oblasti publicistické. - Výrazové prostředky a postupy stylové oblasti umělecké (hra na komunikaci).
Výuková činnost je založena na analýze konkrétních komunikátů, pomocí nichž studenti hodnotí stylistické prostředky, které jsou typické pro jednotlivé funkční styly. Prostor je věnován také samostatné tvorbě základních slohových útvarů, s nimiž se budoucí učitelé setkají v praxi.
Studijní materiály k disciplíně jsou vyvěšeny na Portále OU v sekci Moje stránka - Výuka - Studijní materiály a v e-kurzu v LMS Moodle. Informace k přihlášení do kurzu bude sdělena v rámci výukových setkání. Komunikace mezi vyučujícím a studenty probíhá e-mailem (studenti užívají výhradně studentský e-mail), případné konzultace či on-line setkání se realizují na základě předchozí dohody v prostředí MS Teams.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HUBÁČEK, J.- JANDOVÁ, E.- SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. Opava: VADE MECUM, 2010. ISBN 978-80-86041-37-7.
-
Základní:
ČECHOVÁ, M., KRČMOVÁ, M., MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4.
-
Základní:
HOFFMANNOVÁ, J. a kol. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2566-1.
-
Základní:
CHLOUPEK, J., KREISELOVÁ, P. Stylistika pro učitele. Ostrava, 1997. ISBN 80-7042-119-3.
-
Základní:
ČECHOVÁ, M. a kol. Stylistika současné češtiny. Praha: ISV, 1997. ISBN 80-85866-21-8.
-
Rozšiřující:
ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha: SPN, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.
-
Rozšiřující:
Internetová jazyková příručka.
-
Rozšiřující:
ČMEJRKOVÁ, S.; DANEŠ, F.; SVĚTLÁ J. Jak napsat odborný text. Voznice: Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1.
-
Rozšiřující:
CVRČEK, V. a kol. Mluvnice současné češtiny 1. Jak se píše a jak se mluví. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1743-5.
-
Rozšiřující:
KARLÍK, P. - NEKULA, M. - PLESKALOVÁ, J. (eds.). Nový encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2016. ISBN 978-80-7422-480-5.
-
Rozšiřující:
MINÁŘOVÁ, E. Základy stylistiky češtiny. Brno: PdF MU, 1996. ISBN 80-210-143-9.
-
Doporučená:
PRAVDOVÁ, M., SVOBODOVÁ, J. (eds.). Akademická příručka českého jazyka. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2327-8.
-
Doporučená:
Akademický slovník současné češtiny
-
Doporučená:
KOŘENSKÝ, J. - HOFFMANNOVÁ, J. - JAKLOVÁ, A. - MÜLLEROVÁ, O. Komplexní analýza komunikačního procesu a textu. České Budějovice, 1987. ISBN 978-80-224-4032-3.
-
Doporučená:
MINÁŘOVÁ, E. Stylistika pro žurnalisty. Praha: Grada, 2011. ISBN 80-210-143-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student prokáže znalosti získané v předchozích jazykových disciplínách. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- Znalost aktuálních informací o teorii funkčních stylů se zřetelem na zaměření
a potřeby posluchačů budoucích učitelů ZŠ;
- znalost klíčových pojmů vztahujících se k oblasti stylistiky;
- znalost souvislostí poznatků o stylistice češtiny s jevy ostatních jazykových rovin.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- Posoudit text (mluvený i psaný) z hlediska jeho účinnosti v komunikačním procesu;
- analyzovat komunikát ze stylového hlediska;
- vnímat texty jako předpoklad i výsledek činnosti, situačně i časově zakotvené;
- pochopit komplexnost posuzování textu jako výsledek kompetencí získaných jak
v jazykových disciplínách, tak i v oborech s lingvistikou v oblasti zkoumání jazyka a
řeči spolupracujících;
- aplikovat získané poznatky na cvičných textech;
- modifikovat text s ohledem na jeho funkci;
- stylizovat texty podle zadání;
- tvořit vlastní text, a to opět s ohledem na jeho dominantní záměr;
- vztáhnout získané poznatky k pedagogické práci.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC6 - Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B1 - Diskuse |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
D7 - Nácvik a vytváření dalších profesních dovedností (lékařských, právních aj.) |
D8 - Produkční metody - tvorba odborná, umělecká |
G2 - Samostudium, řízené studium |
B8 - Převrácená přednáška |
E2 - Metody situační |
|
|
|
|