|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCD / 8JAZ1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCD
/
8JAZ1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Mateřský jazyk 1 - úvod
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
56 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, které představují jednak základ pro studium dalších lingvistických disciplín, jednak jsou předpokladem studentovy budoucí pedagogické činnosti zaměřené na oblast výuky mateřštiny. Pozornost je zacílena na pochopení funkcí mateřského jazyka v mezilidské komunikaci a na jeho vnitřní hierarchii ve smyslu jazyka jako systému. V přednáškách jsou zařazeny základní informace týkající se studia jak českého jazyka, tak lingvistiky obecně, jsou charakterizovány jednotlivé útvary českého jazyka (spisovné i nespisovné). Akcentovány jsou také teoretické základy fonetiky a fonologie, ortografie a ortoepie. Jedním z dílčích cílů je také kultivovat projev budoucích učitelů, vypěstovat u studentů návyk sebekontroly a uvědomělé korekce nedostatků ve vyjadřování. V seminářích je prostor věnován práci s textem, přičemž důraz je kladen především na prohloubení, upevnění a procvičení znalostí studentů v oblasti českého pravopisu, a také praktickým mluvním cvičením (dechovým, hlasovým, artikulačním).
|
Požadavky na studenta
|
Student je hodnocen na základě: 1. Docházky do přímé výuky; přípravy do seminářů podle pokynů, samostudia. 2. Vystoupení s připraveným mluveným projevem na zadané téma. 3. Písemného testu skládá se ze dvou částí: a) teoretická část: student prokáže znalost dané problematiky; otázky vyplývající z témat přednášek; b) praktická část: zaměřena na doplňování pravopisných jevů (psaní I, Í a Y, Ý; psaní JE a Ě; psaní skupin souhlásek; předložky a předpony S a Z; délka samohlásek; psaní slov přejatých; zkratky a značky; psaní velkých písmen; hranice slov v písmu; užití spojovníku a pomlčky aj.).
Bodové hodnocení: a) aktivní účast v semináři: 0 až 10 bodů b) realizace připraveného mluveného projevu: 0 až 20 bodů c) zápočtový test: 0 až 70 bodů
V součtu je student hodnocen: 100 až 51 bodů: započteno 50 až 0 bodů: nezapočteno
Studijní materiály k disciplíně jsou vyvěšeny na Portále OU v sekci Moje stránka - Výuka - Studijní materiály. Komunikace mezi vyučujícím a studenty probíhá e-mailem (studenti užívají výhradně studentský e-mail), případné konzultace či on-line setkání se realizují na základě předchozí dohody v prostředí MS Teams.
|
Obsah
|
Témata přednášek: 1. Jazyk, jeho podstata a funkce. Jazykověda a její rozvrstvení. Jazyková správnost a jazyková kultura. Úzus, norma a kodifikace. 2. Český národní jazyk a jeho útvary (celková charakteristika, diferenciace a stratifikace, reflexe aktuální jazykové situace na území ČR). 3. Český pravopis a jeho vývoj, funkce a principy pravopisu, současná pravopisná kodifikace 4. Základní periodizace vývoje českého jazyka. 5. Zvuková stránka českého jazyka. Mluvní technika respirace, fonace, artikulace. Klasifikace českých samohlásek a souhlásek. 6. Ortoepie hlavní zásady spisovné výslovnosti slov domácích a přejatých. Zvukové prostředky členění a modulace řeči. 7. Učitel jako mluvní a hlasový vzor. Hlasová hygiena a poruchy hlasu.
Obsah seminářů: Program seminářů navazuje na témata přednášek a další samostudium studentů. Jejich náplň je dána praktickou potřebou budoucích učitelů ZŠ nastudované znalosti musí být předvedeny do podoby nutných dovedností. Pozornost bude zaměřena na pravopisné jevy (psaní i-y, psaní předložek a předpon s/s-, z/z-, psaní u-ú-ů, psaní souhláskových skupin, velká písmena, cizí slova obecná a vlastní, spřežky), dále na nácvik dechové a hlasové techniky, správnou artikulaci hlásek, spisovnou výslovnost, schopnost výrazného hlasitého čtení s náležitým frázováním a modulací, diagnostiku mluveného projevu studenta.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PRAVDOVÁ, M., SVOBODOVÁ, J. (eds.). Akademická příručka českého jazyka. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2327-8.
-
Základní:
HŮRKOVÁ, J. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X.
-
Základní:
HUBÁČEK, J.- JANDOVÁ, E.- SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. Opava: VADE MECUM, 2010. ISBN 978-80-86041-37-7.
-
Základní:
Internetová jazyková příručka.
-
Základní:
Kol. Pravidla českého pravopisu. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-7182-054-7.
-
Základní:
HAVRÁNEK, B. - JEDLIČKA, A. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna, 2002. ISBN 80-7168-555-0.
-
Základní:
KRČMOVÁ, M. Úvod do fonetiky a fonologie pro bohemisty. Ostrava: OU, 2008. ISBN 978-80-7368-405-1.
-
Základní:
Úvod do studia českého jazyka
(SEKEROVÁ, K.)
-
Základní:
Zvuková stránka češtiny
(KULDANOVÁ, P.)
-
Rozšiřující:
STYBLÍK, J. A KOL. Přehledná mluvnice češtiny pro základní školy. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-7235-336-5.
-
Rozšiřující:
KARLÍK, P. - NEKULA, M. - RUSÍNOVÁ, Z. a kol. Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 2012. ISBN 978-80-200-1523-5.
-
Rozšiřující:
Kol. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia, 2007. ISBN 80-903510-0-X.
-
Rozšiřující:
KROBOTOVÁ, M. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc: UP, 2000. ISBN 80-244-0511-3.
-
Rozšiřující:
ČERNÝ, J. Úvod do studia jazyka. Olomouc: Rubico, 1998. ISBN 80-85839-24-5.
-
Doporučená:
Akademický slovník současné češtiny
-
Doporučená:
ČERNÁ, A. a kol. Na co se nás často ptáte. Praha: Scientia, 2002. ISBN 80-7183-260-X.
-
Doporučená:
KARLÍK, P. - NEKULA, M. - PLESKALOVÁ, J. (eds.). Nový encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2016. ISBN 978-80-7422-480-5.
-
Doporučená:
POKORNÁ, J., VRÁNOVÁ, M. Přehled české výslovnosti. Praha, Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-169-3.
-
Doporučená:
ZEMAN, J. Základy české ortoepie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-778-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student prokáže znalosti na úrovni střední školy. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- Znalost struktury jazykového systému, jednotlivých rovin a disciplín;
- znalost koncepce členění českého národního jazyka na útvary spisovné a nespisovné se
zřetelem na zaměření a potřeby posluchačů budoucích učitelů ZŠ;
- znalost současného stavu českých dialektů a sociolektů;
- znalost pojetí jazykového úzu, normy a kodifikace;
- znalost základních kodifikačních příruček užívaných ve školské praxi na ZŠ;
- znalost jednotlivých vývojových etap českého jazyka;
- znalost vývoje českých pravopisných systémů;
- znalost z oblasti zvukové stránky českého jazyka (mluvní technika, ortoepie, zvukové
prostředky souvislé řeči).
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- Posoudit text (mluvený i psaný) z hlediska užitých jazykových prostředků, a to z
hlediska jeho příslušnosti k jednotlivým útvarům národního jazyka;
- umět používat kodifikační příručky, pracovat s Pravidly českého pravopisu, Akademickou
příručkou českého jazyka a Internetovou jazykovou příručkou;
- aplikovat pravopisná pravidla v praxi;
- osvojení dechové a hlasové techniky;
- osvojení zásad spisovné výslovnosti;
- logické užívání prozodických prostředků řeči;
- vyjadřovat se jasně, srozumitelně a přiměřeně v určité komunikační situaci.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC8 - Didaktický test |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
A1 - Přednáška |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B1 - Diskuse |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
D8 - Produkční metody - tvorba odborná, umělecká |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|