|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KCD / 8JAZ1
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KCD
/
8JAZ1
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Native Language 1 - Introduction
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
4
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
lecture
1
[Hours/Week]
practical class
2
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
56 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, které představují jednak základ pro studium dalších lingvistických disciplín, jednak jsou předpokladem studentovy budoucí pedagogické činnosti zaměřené na oblast výuky mateřštiny. Pozornost je zacílena na pochopení funkcí mateřského jazyka v mezilidské komunikaci a na jeho vnitřní hierarchii ve smyslu jazyka jako systému. V přednáškách jsou zařazeny základní informace týkající se studia jak českého jazyka, tak lingvistiky obecně, jsou charakterizovány jednotlivé útvary českého jazyka (spisovné i nespisovné). Akcentovány jsou také teoretické základy fonetiky a fonologie, ortografie a ortoepie. Jedním z dílčích cílů je také kultivovat projev budoucích učitelů, vypěstovat u studentů návyk sebekontroly a uvědomělé korekce nedostatků ve vyjadřování. V seminářích je prostor věnován práci s textem, přičemž důraz je kladen především na prohloubení, upevnění a procvičení znalostí studentů v oblasti českého pravopisu, a také praktickým mluvním cvičením (dechovým, hlasovým, artikulačním).
|
Requirements on student
|
Student je hodnocen na základě: 1. Docházky do přímé výuky; přípravy do seminářů podle pokynů, samostudia. 2. Vystoupení s připraveným mluveným projevem na zadané téma. 3. Písemného testu skládá se ze dvou částí: a) teoretická část: student prokáže znalost dané problematiky; otázky vyplývající z témat přednášek; b) praktická část: zaměřena na doplňování pravopisných jevů (psaní I, Í a Y, Ý; psaní JE a Ě; psaní skupin souhlásek; předložky a předpony S a Z; délka samohlásek; psaní slov přejatých; zkratky a značky; psaní velkých písmen; hranice slov v písmu; užití spojovníku a pomlčky aj.).
Bodové hodnocení: a) aktivní účast v semináři: 0 až 10 bodů b) realizace připraveného mluveného projevu: 0 až 20 bodů c) zápočtový test: 0 až 70 bodů
V součtu je student hodnocen: 100 až 51 bodů: započteno 50 až 0 bodů: nezapočteno
Studijní materiály k disciplíně jsou vyvěšeny na Portále OU v sekci Moje stránka - Výuka - Studijní materiály. Komunikace mezi vyučujícím a studenty probíhá e-mailem (studenti užívají výhradně studentský e-mail), případné konzultace či on-line setkání se realizují na základě předchozí dohody v prostředí MS Teams.
|
Content
|
Témata přednášek: 1. Jazyk, jeho podstata a funkce. Jazykověda a její rozvrstvení. Jazyková správnost a jazyková kultura. Úzus, norma a kodifikace. 2. Český národní jazyk a jeho útvary (celková charakteristika, diferenciace a stratifikace, reflexe aktuální jazykové situace na území ČR). 3. Český pravopis a jeho vývoj, funkce a principy pravopisu, současná pravopisná kodifikace 4. Základní periodizace vývoje českého jazyka. 5. Zvuková stránka českého jazyka. Mluvní technika respirace, fonace, artikulace. Klasifikace českých samohlásek a souhlásek. 6. Ortoepie hlavní zásady spisovné výslovnosti slov domácích a přejatých. Zvukové prostředky členění a modulace řeči. 7. Učitel jako mluvní a hlasový vzor. Hlasová hygiena a poruchy hlasu.
Obsah seminářů: Program seminářů navazuje na témata přednášek a další samostudium studentů. Jejich náplň je dána praktickou potřebou budoucích učitelů ZŠ nastudované znalosti musí být předvedeny do podoby nutných dovedností. Pozornost bude zaměřena na pravopisné jevy (psaní i-y, psaní předložek a předpon s/s-, z/z-, psaní u-ú-ů, psaní souhláskových skupin, velká písmena, cizí slova obecná a vlastní, spřežky), dále na nácvik dechové a hlasové techniky, správnou artikulaci hlásek, spisovnou výslovnost, schopnost výrazného hlasitého čtení s náležitým frázováním a modulací, diagnostiku mluveného projevu studenta.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
PRAVDOVÁ, M., SVOBODOVÁ, J. (eds.). Akademická příručka českého jazyka. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2327-8.
-
Basic:
HŮRKOVÁ, J. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X.
-
Basic:
HUBÁČEK, J.- JANDOVÁ, E.- SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. Opava: VADE MECUM, 2010. ISBN 978-80-86041-37-7.
-
Basic:
Internetová jazyková příručka.
-
Basic:
Kol. Pravidla českého pravopisu. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-7182-054-7.
-
Basic:
HAVRÁNEK, B. - JEDLIČKA, A. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna, 2002. ISBN 80-7168-555-0.
-
Basic:
KRČMOVÁ, M. Úvod do fonetiky a fonologie pro bohemisty. Ostrava: OU, 2008. ISBN 978-80-7368-405-1.
-
Basic:
Úvod do studia českého jazyka
(SEKEROVÁ, K.)
-
Basic:
Zvuková stránka češtiny
(KULDANOVÁ, P.)
-
Extending:
STYBLÍK, J. A KOL. Přehledná mluvnice češtiny pro základní školy. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-7235-336-5.
-
Extending:
KARLÍK, P. - NEKULA, M. - RUSÍNOVÁ, Z. a kol. Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 2012. ISBN 978-80-200-1523-5.
-
Extending:
Kol. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia, 2007. ISBN 80-903510-0-X.
-
Extending:
KROBOTOVÁ, M. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc: UP, 2000. ISBN 80-244-0511-3.
-
Extending:
ČERNÝ, J. Úvod do studia jazyka. Olomouc: Rubico, 1998. ISBN 80-85839-24-5.
-
Recommended:
Akademický slovník současné češtiny
-
Recommended:
ČERNÁ, A. a kol. Na co se nás často ptáte. Praha: Scientia, 2002. ISBN 80-7183-260-X.
-
Recommended:
KARLÍK, P. - NEKULA, M. - PLESKALOVÁ, J. (eds.). Nový encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2016. ISBN 978-80-7422-480-5.
-
Recommended:
POKORNÁ, J., VRÁNOVÁ, M. Přehled české výslovnosti. Praha, Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-169-3.
-
Recommended:
ZEMAN, J. Základy české ortoepie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-778-2.
-
On-line library catalogues
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
Pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student prokáže znalosti na úrovni střední školy. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- Znalost struktury jazykového systému, jednotlivých rovin a disciplín;
- znalost koncepce členění českého národního jazyka na útvary spisovné a nespisovné se
zřetelem na zaměření a potřeby posluchačů budoucích učitelů ZŠ;
- znalost současného stavu českých dialektů a sociolektů;
- znalost pojetí jazykového úzu, normy a kodifikace;
- znalost základních kodifikačních příruček užívaných ve školské praxi na ZŠ;
- znalost jednotlivých vývojových etap českého jazyka;
- znalost vývoje českých pravopisných systémů;
- znalost z oblasti zvukové stránky českého jazyka (mluvní technika, ortoepie, zvukové
prostředky souvislé řeči).
|
Skills - skills resulting from the course: |
- Posoudit text (mluvený i psaný) z hlediska užitých jazykových prostředků, a to z
hlediska jeho příslušnosti k jednotlivým útvarům národního jazyka;
- umět používat kodifikační příručky, pracovat s Pravidly českého pravopisu, Akademickou
příručkou českého jazyka a Internetovou jazykovou příručkou;
- aplikovat pravopisná pravidla v praxi;
- osvojení dechové a hlasové techniky;
- osvojení zásad spisovné výslovnosti;
- logické užívání prozodických prostředků řeči;
- vyjadřovat se jasně, srozumitelně a přiměřeně v určité komunikační situaci.
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC10 - Presentation in lessons (individual or group) |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IC8 - Didactic test |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
A1 - Lecture |
B2 - Productive work with text/image/educational source |
B1 - Discussion |
C2 - Demontration of obejcts/phenomena/processes |
C5 - Static and dynamic projection/presentation |
D1 - Practice and creation of communication/language skills |
D8 - Production methods - professional and artistic creation |
G2 - Self-study, controlled study |
|
|
|
|