Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course KCD/8JAZ1  KCD / 8JAZ1 Native Language 1 - Introduction Show course Native Language 1 - Introduction 2023/2024

Course info KCD / 8JAZ1 : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation KCD / 8JAZ1 Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Native Language 1 - Introduction Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Accredited / Credits Yes, 4 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements lecture 1 [Hours/Week] practical class 2 [Hours/Week] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / - 0 / - 0 / - Included in study average NO
Winter semester 56 / - 0 / 0 0 / 0 Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Winter semester
Semester taught Winter semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course Yes
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Cílem předmětu je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, které představují jednak základ pro studium dalších lingvistických disciplín, jednak jsou předpokladem studentovy budoucí pedagogické činnosti zaměřené na oblast výuky mateřštiny. Pozornost je zacílena na pochopení funkcí mateřského jazyka v mezilidské komunikaci a na jeho vnitřní hierarchii ve smyslu jazyka jako systému. V přednáškách jsou zařazeny základní informace týkající se studia jak českého jazyka, tak lingvistiky obecně, jsou charakterizovány jednotlivé útvary českého jazyka (spisovné i nespisovné). Akcentovány jsou také teoretické základy fonetiky a fonologie, ortografie a ortoepie.
Jedním z dílčích cílů je také kultivovat projev budoucích učitelů, vypěstovat u studentů návyk sebekontroly a uvědomělé korekce nedostatků ve vyjadřování.
V seminářích je prostor věnován práci s textem, přičemž důraz je kladen především na prohloubení, upevnění a procvičení znalostí studentů v oblasti českého pravopisu, a také praktickým mluvním cvičením (dechovým, hlasovým, artikulačním).


Requirements on student
Student je hodnocen na základě:
1. Docházky do přímé výuky; přípravy do seminářů podle pokynů, samostudia.
2. Vystoupení s připraveným mluveným projevem na zadané téma.
3. Písemného testu skládá se ze dvou částí:
a) teoretická část: student prokáže znalost dané problematiky; otázky vyplývající z témat přednášek;
b) praktická část: zaměřena na doplňování pravopisných jevů (psaní I, Í a Y, Ý; psaní JE a Ě; psaní
skupin souhlásek; předložky a předpony S a Z; délka samohlásek; psaní slov přejatých; zkratky a
značky; psaní velkých písmen; hranice slov v písmu; užití spojovníku a pomlčky aj.).

Bodové hodnocení:
a) aktivní účast v semináři: 0 až 10 bodů
b) realizace připraveného mluveného projevu: 0 až 20 bodů
c) zápočtový test: 0 až 70 bodů

V součtu je student hodnocen:
100 až 51 bodů: započteno
50 až 0 bodů: nezapočteno

Studijní materiály k disciplíně jsou vyvěšeny na Portále OU v sekci Moje stránka - Výuka - Studijní materiály.
Komunikace mezi vyučujícím a studenty probíhá e-mailem (studenti užívají výhradně studentský e-mail), případné konzultace či on-line setkání se realizují na základě předchozí dohody v prostředí MS Teams.


Content
Témata přednášek:
1. Jazyk, jeho podstata a funkce. Jazykověda a její rozvrstvení. Jazyková správnost a jazyková kultura. Úzus, norma a kodifikace.
2. Český národní jazyk a jeho útvary (celková charakteristika, diferenciace a stratifikace, reflexe aktuální jazykové situace na území ČR).
3. Český pravopis a jeho vývoj, funkce a principy pravopisu, současná pravopisná kodifikace
4. Základní periodizace vývoje českého jazyka.
5. Zvuková stránka českého jazyka. Mluvní technika respirace, fonace, artikulace. Klasifikace českých samohlásek a souhlásek.
6. Ortoepie hlavní zásady spisovné výslovnosti slov domácích a přejatých. Zvukové prostředky členění a modulace řeči.
7. Učitel jako mluvní a hlasový vzor. Hlasová hygiena a poruchy hlasu.

Obsah seminářů:
Program seminářů navazuje na témata přednášek a další samostudium studentů. Jejich náplň je dána praktickou potřebou budoucích učitelů ZŠ nastudované znalosti musí být předvedeny do podoby nutných dovedností. Pozornost bude zaměřena na pravopisné jevy (psaní i-y, psaní předložek a předpon s/s-, z/z-, psaní u-ú-ů, psaní souhláskových skupin, velká písmena, cizí slova obecná a vlastní, spřežky), dále na nácvik dechové a hlasové techniky, správnou artikulaci hlásek, spisovnou výslovnost, schopnost výrazného hlasitého čtení s náležitým frázováním a modulací, diagnostiku mluveného projevu studenta.


Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: doc. PhDr. Diana Svobodová, Ph.D. (100%), 
  • Lecturer: Mgr. Gabriela Chupáčová (100%), 
  • Tutorial lecturer: Mgr. Gabriela Chupáčová (100%), 
Literature
  • Basic: PRAVDOVÁ, M., SVOBODOVÁ, J. (eds.). Akademická příručka českého jazyka. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2327-8.
  • Basic: HŮRKOVÁ, J. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X.
  • Basic: HUBÁČEK, J.- JANDOVÁ, E.- SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. Opava: VADE MECUM, 2010. ISBN 978-80-86041-37-7.
  • Basic: Internetová jazyková příručka.
  • Basic: Kol. Pravidla českého pravopisu. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-7182-054-7.
  • Basic: HAVRÁNEK, B. - JEDLIČKA, A. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna, 2002. ISBN 80-7168-555-0.
  • Basic: KRČMOVÁ, M. Úvod do fonetiky a fonologie pro bohemisty. Ostrava: OU, 2008. ISBN 978-80-7368-405-1.
  • Basic: Úvod do studia českého jazyka (SEKEROVÁ, K.)
  • Basic: Zvuková stránka češtiny (KULDANOVÁ, P.)
  • Extending: STYBLÍK, J. A KOL. Přehledná mluvnice češtiny pro základní školy. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-7235-336-5.
  • Extending: KARLÍK, P. - NEKULA, M. - RUSÍNOVÁ, Z. a kol. Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 2012. ISBN 978-80-200-1523-5.
  • Extending: Kol. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia, 2007. ISBN 80-903510-0-X.
  • Extending: KROBOTOVÁ, M. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc: UP, 2000. ISBN 80-244-0511-3.
  • Extending: ČERNÝ, J. Úvod do studia jazyka. Olomouc: Rubico, 1998. ISBN 80-85839-24-5.
  • Recommended: Akademický slovník současné češtiny
  • Recommended: ČERNÁ, A. a kol. Na co se nás často ptáte. Praha: Scientia, 2002. ISBN 80-7183-260-X.
  • Recommended: KARLÍK, P. - NEKULA, M. - PLESKALOVÁ, J. (eds.). Nový encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2016. ISBN 978-80-7422-480-5.
  • Recommended: POKORNÁ, J., VRÁNOVÁ, M. Přehled české výslovnosti. Praha, Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-169-3.
  • Recommended: ZEMAN, J. Základy české ortoepie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-778-2.
  • On-line library catalogues

Prerequisites

Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully:
Pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student prokáže znalosti na úrovni střední školy.

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
- Znalost struktury jazykového systému, jednotlivých rovin a disciplín;
- znalost koncepce členění českého národního jazyka na útvary spisovné a nespisovné se
zřetelem na zaměření a potřeby posluchačů budoucích učitelů ZŠ;
- znalost současného stavu českých dialektů a sociolektů;
- znalost pojetí jazykového úzu, normy a kodifikace;
- znalost základních kodifikačních příruček užívaných ve školské praxi na ZŠ;
- znalost jednotlivých vývojových etap českého jazyka;
- znalost vývoje českých pravopisných systémů;
- znalost z oblasti zvukové stránky českého jazyka (mluvní technika, ortoepie, zvukové
prostředky souvislé řeči).
Skills - skills resulting from the course:
- Posoudit text (mluvený i psaný) z hlediska užitých jazykových prostředků, a to z
hlediska jeho příslušnosti k jednotlivým útvarům národního jazyka;
- umět používat kodifikační příručky, pracovat s Pravidly českého pravopisu, Akademickou
příručkou českého jazyka a Internetovou jazykovou příručkou;
- aplikovat pravopisná pravidla v praxi;
- osvojení dechové a hlasové techniky;
- osvojení zásad spisovné výslovnosti;
- logické užívání prozodických prostředků řeči;
- vyjadřovat se jasně, srozumitelně a přiměřeně v určité komunikační situaci.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
IC10 - Presentation in lessons (individual or group)
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.)
IC8 - Didactic test

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter)
A1 - Lecture
B2 - Productive work with text/image/educational source
B1 - Discussion
C2 - Demontration of obejcts/phenomena/processes
C5 - Static and dynamic projection/presentation
D1 - Practice and creation of communication/language skills
D8 - Production methods - professional and artistic creation
G2 - Self-study, controlled study
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS