|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBE / EVOBI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBE
/
EVOBI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Evoluční biologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem předmětu je objasnit studentům principy biologické evoluce. Přednášky jsou zaměřeny na vývoj evoluční teorie, základní principy mikroevoluce i makroevoluce, koevoluční procesy a problematiku vymírání. Studenti absolvující předmět budou schopni správně definovat a popsat základní pojmy a mechanismy evoluce, kriticky hodnotit pohledy na vznik a vývoj života. Semináře se věnují specifickým tématům evoluční biologie jako např. sociální darwinismus, teorii sobeckého genu, evoluci sexuálního a asexuálního rozmnožování, vývoj druhové diverzity atd.
|
Požadavky na studenta
|
- úspěšné zvládnutí písemné formy zápočtového testu - zpracování seminární práce k zadaným otázkám a problémům a její přijetí vyučujícím
|
Obsah
|
Historie a vývoj evoluční biologie. Nejvýznamnější mezníky v rozvoji evoluční biologie. Základní pojmy (adaptace, zdatnost). Přírozený výběr. Hlavní chyby v chápání evoluce a jejích mechanismů (skupinový výběr). Vědecký kreacionismus. Vývoj hypotéz příčin evoluce. Příčiny sexuality organismů. Vznik života, termodynamika a evoluce. Dědičnost a evoluce. Vnitrodruhová variabilita a její příčiny. Genetická a negenetická variabilita. Vývoj genomu obratlovců a člověka. Evoluce metabolických procesů. Speciace. Koevoluce. Vymírání druhů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BOCÁK L., 1999: Evoluční biologie. Skriptum PřF UP, Olomouc.
-
Základní:
FLÉGR J., 1998: Mechanismy mikroevoluce. Skriptum PřF UK, Praha.
-
Základní:
FLÉGR J., 2005: Evoluční biologie. Academia, Praha.. ISBN 80-200-1270-2.
-
Rozšiřující:
GOULD S.J., 1988: Pandin palec. Mladá fronta, Praha.. ISBN cnb000044635.
-
Rozšiřující:
RIDLEY, M., 1999: Červená královna. Mladá fronta, Praha.. ISBN 80-204-0825-8.
-
Rozšiřující:
DAWKINS, R. Sobecký gen. Praha: Mladá fronta, 1998. ISBN 80-204-0730-8.
-
Doporučená:
RIDLEY, M., 2003. Evolution. Blackwell Science, Cambridge, Carlton, Abingdon, Mississauga.. ISBN 1-405-10345-0.
-
Doporučená:
PETR V., 1996: Kritický úvod do teorie přírodního výběru. Peres, Praha.. ISBN 80-901691-1-2.
-
Doporučená:
RAUP D.M., 1995: O zániku druhů. Nakladatelství Lidové noviny, Praha.. ISBN 80-7106-099-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Obhajoba (prací, projektů aj.)
|
5
|
Příprava na test
|
20
|
Samostudium
|
50
|
Celkem
|
101
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
? objasní vývoj evoluční teorie ? vysvětlí základní principy mikroevoluce a makroevoluce ? budou schopni správně definovat a popsat základní pojmy a mechanismy evoluce ? budou schopni hodnotit pohledy na vznik života a speciaci
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
Průběžná analýza výkonů studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Projekce (statická, dynamická) |
|
|
|
|