|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPS / PDDD
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPS
/
PDDD
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Psychological Diagnostics of Children an
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Long Title
|
Psychological Diagnostics of Children and Adults
|
Accredited / Credits
|
Yes,
4
Cred.
|
Type of completion
|
Written
|
Type of completion
|
Written
|
Time requirements
|
Lecture
2
[Hours/Week]
Seminar
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je seznámení studenta s psychodiagnostickými metodami pro dospělé a děti a nácvik práce s nimi, včetně administrace a interpretace. Studenti si osvojí schopnost plánovat psychologické vyšetření u různých diagnostických problémů, zvolit relevantní metodu a administrovat testy. Pozornost bude věnována i problematice psaní zpráv a nálezů.
|
Requirements on student
|
Povinná účast na seminářích. Úspěšné zvládnutí průběžných didaktických testů. Očekává se intenzivní samostatné studium literatury. Aktivní účast na seminářích. Realizace administrace vybraného diagnostického testu na konkrétní osobě a jeho vyhodnocení a základní interpretace.
|
Content
|
1. Zásady práce s psychologickými diagnostickými metodami, konstrukce psychodiagnostických metod. 2. Diagnostika inteligence u dětí a dospělých: jednodimenzionální a vícedimenzionální testy. 3. Diagnostika speciálních schopností: testy pozornosti, paměti, kreativity, testy technických a matematických schopností. 4. Metody neuropsychologické diagnostiky, komplexní baterie, jednodimenzionální zkoušky. 5. Subjektivní testy osobnosti a interpersonálních vztahů: jednodimenzionální a vícedimenzionální testy osobnosti. 6. Projektivní metody diagnostiky osobnosti u dětí a dospělých. 7. Kresebné metody v psychologické diagnostice dětí a dospělých. 8. Objektivní testy osobnosti a posuzovací škály. 9. Klinické metody v diagnostice dětí a dospělých, rozhovor, pozorování, anamnéza, analýza výtvorů. 10. Vymezení diagnostiky dětí, specifické rysy diagnostiky dětí, diagnostické strategie, aplikace klinických metod v diagnostice dětí. 11. Diagnostika v útlém věku, v předškolním období a diagnostika školní zralosti. 12. Speciální otázky diagnostiky dětí a dospívajících: otázky volby povolání, sociální vztahy, téma adaptace. 13. Psaní a formulace závěrečných zpráv a nálezů.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
Svoboda, M., Krejčířová, D. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015.
-
Basic:
Svoboda, M., Humpolíček, P., Šnorek, V. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013.
-
Recommended:
Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
-
Recommended:
Urbina, S. Essentials of psychological testing. New Jersey: John Wiley & Sons, 2014.
-
Recommended:
Weiss, P. a kol. Etické otázky v psychologii. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-2472-492-8.
-
Recommended:
Kellerman, H., Burry, A. Handbook of psychodiagnostic testing: Analysis of personality in the psychological report. 4th edition. New York: Springer, 2010.
-
Recommended:
Halama, P. Princípy psychologickej diagnostiky. Trnava: Trnavská univerzita, 2011.
-
Recommended:
Urbánek, T., Denglerová, D., Širůček, J. Psychometrika. Měření v psychologii. Praha: Portál, 2011.
-
Recommended:
APA. Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha: Testcentrum, 2001.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
39
|
Self-tutoring
|
69
|
Preparation for an exam
|
20
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
2
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
30
|
Scientific text studying in a foreign language
|
20
|
Total
|
180
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student získá přehled o základních otázkách psychodiagnostické problematiky. Zorientuje se v hlavních oblastech diagnostiky a získá znalosti o hlavních používaných diagnostických nástrojích. Seznámí se s jejich charakteristikami a získá základní dovednosti v jejich používání (volba vhodné metody, administrace, vyhodnocení, interpretace). Osvojí si také poznatky o specificích psychologické diagnostiky dětí a dospívajících. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work) |
Continuous analysis of student´s achievements |
Written examination |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
Monologic (explanation, lecture, briefing) |
Working with text (coursebook, book) |
|
|
|
|