|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAS / 8PCID
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAS
/
8PCID
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Cíl.skupiny dlouh. zdravot. soc. péče
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Cíl.skupiny a dlouh. zdravot. soc. péče
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět prohlubuje znalosti specifik cílových skupin seniorů se závažnou změnou zdravotní kondice a osob dlouhodobě nemocných. Seznamuje studující se soběstačností a nesoběstačností ve stáří a s nejvýznamnějšími zdravotními problémy s ohledem na specifičnost potřeb dlouhodobé péče.
|
Požadavky na studenta
|
A: Podmínky nutné pro přistoupení k zápočtu: Znalost zadaných studijních zdrojů. Účast na cvičení min. 80 %. Praktický úkol - zaměřen na hodnocení míry soběstačnosti / nesoběstačnosti.
B: Zápočet: Písemný závěrečný test.
|
Obsah
|
1. Terminologické vymezení osoby s dlouhodobým onemocněním, dlouhodobé péče (dále jen LTC), aktuální demografická situace v populaci. Vymezení pojetí a rozdílu mezi dlouhodobým onemocněním a zdravotním postižením. 2. Lidé s dlouhodobým onemocněním - Alzheimerova demence a onemocnění způsobující demenci. 3. Potřeby dlouhodobě nemocných s Alheimerovou demencí a specifika dlouhodobé péče. 4. Lidé s dlouhodobým onemocněním - duševní onemocnění. 5. Potřeby dlouhodobě nemocných s duševním onemocněním a specifika dlouhodobé péče. 6. Lidé s dlouhodobým onemocněním - cévní mozkové příhody a traumatická poškození mozku. 7. Potřeby dlouhodobě nemocných po cévní mozkové příhodě a specifika dlouhodobé péče. 8. Lidé s dlouhodobým onemocněním - nádorová onemocnění. 9. Potřeby lidí s dlouhodobým nádorovým onemocněním, paliativní péče. 10. Lidé s dlouhodobým onemocněním - vybraná dlouhodobá onemocnění (kardiovaskulární, metabolické) 11. Lidé s dlouhodobým onemocněním - vybraná dlouhodobá onemocnění pohybové, infekční). 12. Potřeby dlouhodobě nemocných s vybranými dlouhodobými onemocněními a specifika dlouhodobé péče. 13. Kontinuita služeb sociální a zdravotní péče o lidí s dlouhodobým onemocněním.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Iva Kuzníková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Hana Hanyášová, Ph.D. (100%),
Mgr. Iva Kuzníková, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Hana Hanyášová, Ph.D. (100%),
Mgr. Iva Kuzníková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Sýkorová, D., Chytil. O. Autonomie ve stáří. Strategie jejího zachování. Boskovice: Nakladatelství Albert, 2004. ISBN 80-7326-026-3.
-
Základní:
Kol. autorů. Civilizace a nemoc. Praha: Futura, 2009. ISBN 978-80-86844-53-4.
-
Základní:
Jirák, R., Holmerocá, I., Borzová, C. a kol. Demence a jiné poruchy paměti. Komunikace a každodenní péče. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-2454-6.
-
Základní:
MATOUŠEK, O. a kol. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
-
Základní:
Kalvach, Z., Čeledová, L., Holmerová, I. Křehký pacient a primární péče. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4026-3.
-
Základní:
Dvořáčková, D. Kvalita života seniorů v domovech pro seniory. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4138-3.
-
Základní:
Sláma, O., Kabelka, L., Vorlíček., J a kol. Paliativní medicína pro praxi. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-505-5.
-
Základní:
Čevela, R., Kalvach, Z., Čeledová, L. Sociální gerontologie. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3901-4.
-
Doporučená:
Kol. autorů. Diskuzní materiál k východiskům dlouhodobé péče v České republice. Praha: MPSV, 2010. ISBN 978-80-7421-021-1.
-
Doporučená:
Kol. autorů. Poskytování sociálních služeb pro seniory a osoby se zdravotním postižením.. Praha: VÚPSV, 2010. ISBN 978-80-7416-048-6.
-
Doporučená:
KUZNÍKOVÁ, I. a kol. Sociální práce ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3676-1.
-
Doporučená:
Mareš, J., Hodačová, L., Býma. Vybrané kapitoly ze sociálního lékařství. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 9788024610627.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Studium pramenů
|
10
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Semestrální práce
|
8
|
Příprava na zkoušku
|
10
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
4
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Odborné znalosti: Absolvent předmětu zná dlouhodobá onemocnění nejčastěji zastoupená v populaci, má znalosti v oblasti potřeb seniorů se změněnou zdravotní kondicí a lidí s dlouhodobým onemocněním, zná možnosti a limity uspokojování potřeb seniorů se změněnou zdravotní kondicí a lidí s dlouhodobým onemocněním.
Odborné dovednosti: Absolvent předmětu umí aplikovat hodnotící metody v posuzování míry nesoběstačnosti seniorů se změněnou zdravotní kondicí a lidí s dlouhodobým onemocněním, umí vyhodnotit soběstačnost / míru nesoběstačnosti seniorů se změněnou zdravotní kondicí a lidí s dlouhodobým onemocněním, umí na základě individuální analýzy navrhnout opatření, která vedou k zajištění potřeb seniorů se změněnou zdravotní kondicí a lidí s dlouhodobým onemocněním a k zajištění maximálně možné míry jejich soběstačnosti.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Didaktický test |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|