|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAS / 6PAZN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAS
/
6PAZN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Psychosociální aspekty zdraví a nemoci
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / -
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ne
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Sociální problematika bývá spojena s nemocností. Studující se seznámí se sociálními a psychologickými aspekty zdraví a nemoci, s postavením nemocného v rodině, ve společnosti a v léčebných institucích. Se společenskou úlohou sektoru zdravotnictví, zdravotnickými službami. Se základy protiepidemiologických opatření, základy první pomoci, s lékařskou terminologií, sociálními dopady vybraných chorob.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k připuštění k zápočtu Aktivní účast na cvičeních (2 omluvené absence) Splnění podmínek a úkolů stanovených vyučující v IS MOODLe Esej na vybrané téma, odevzdání v termínu a rozsahu stanoveném vyučující. V případě splnění uvedených podmínek může studující absolvovat zápočtový test. Zápočet bude udělen po úspěšném zvládnutí písemného testu v souladu s bodovým hodnocením Studijního a zkušebního řádu OU. Body Zápočet OU 91 - 100 započteno 81 - 90 71 - 80 61 - 70 51 - 60 0 - 50 Nezapočteno.
|
Obsah
|
1. Pojetí zdraví a nemoci, holistický přístup ke zdraví, protektivní a rizikové faktory. 2. Seznámení s oborem sociologie medicíny.Salutogenetické faktory ovlivňující zdraví, etické hodnoty v péči o zdraví, zdravý životní styl, prevence zdraví, World Health Organization. 3. Úloha sociálního pracovníka v primární, sekundární a terciární prevenci zdraví, základy hygieny a protiepidemiologických opatření. 4. Systém zdravotní péče v ČR, zdravotní služby a možnosti odborné lékařské péče. 5. Lékařská terminologie: etiologie a patogeneze chorob, lékařská anamnéza, vyšetřovací metody a diagnostika, terapie, rehabilitace. 6. Vybrané choroby endokrinního systému (diabetes mellitus): anatomie endokrinního systému, hormonální funkce, sociální dopady nemoci, úloha sociálního pracovníka v jejich prevenci. 7. Vybrané poruchy imunity (alergická onemocnění, syndrom selhání imunity): fyziologie imunitního systému, problematika izolace, stigmatizace a význam sociální práce s nemocnými s poruchami imunity. 8. Vybrané kardiovaskulární choroby (hypertenze, AIM, angina pectoris, cévní mozková příhoda): anatomie srdečně-cévního systému, fyziologické funkce, cílená prevence kardiovaskulárních chorob a změna životního stylu. Změna sociálních funkcí nemocného, význam sociální práce a rehabilitace. 9. Duševní nemoci (psychotické poruchy, neurózy, poruchy nálady): přehled symptomatologie v psychiatrii, rozvoj duševních chorob, změny sociální adaptace a chování u nemocných, formy terapie, intermediární péče, úloha sociální práce. 10. Problematika onkologických chorob. Formy léčby, sociální práce v onkologii. Hospicová péče, problematika umírání a smrti. 11. Vybrané poruchy spojené s těhotenstvím, porodem a šestinedělím u ženy a novorozence. Možnosti řešení vzniklých sociálních situací. 12. Základy laické první pomoci.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sláma, O., Kabelka, L., Vorlíček., J a kol. Paliativní medicína pro praxi. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-505-5.
-
Základní:
LEJSEK, J. První pomoc. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 9788024620909.
-
Základní:
Křivohlavý, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.
-
Základní:
Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál - 3. vyd., 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.
-
Základní:
MAHROVÁ, G., VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2138-5.
-
Základní:
KUZNÍKOVÁ, I. a kol. Sociální práce ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3676-1.
-
Základní:
BÁRTLOVÁ, S., MATULAY, S. Sociologie zdraví, nemoci a rodiny. Martin, Osveta, 2009. ISBN 9788080633066.
-
Základní:
Skutilová, V. Somatologie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové, 2014. ISBN 978-80-7435-426-7.
-
Základní:
Jarošová, D. Veřejné zdravotnictví. VŠB - TU, Ostrava, 2007. ISBN 978-80-248-1285-4.
-
Doporučená:
Franková, V. a kol. Alzheimerova demence v praxi. Praha: Mladá Fronta, 2011. ISBN 978-80204-2423-5.
-
Doporučená:
SMOLÍK, P. Duševní a behaviorální poruchy. Průvodce klasifikací. Nástin nozologie. Diagnostika. Praha : Maxdorf, 2001. ISBN 9788085912180.
-
Doporučená:
MKN-10. Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, 2018. ISBN 978-80-7472-168-7.
-
Doporučená:
Nešpor, K. Návykové chování a závislost: Současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-7367-908-8.
-
Doporučená:
GURKOVÁ E. Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a opora pacienta. GRADA Praha, 2017. ISBN 978-80-271-0461-1.
-
Doporučená:
Koliba, P. Propedeutika v gynekologii a porodnictví pro porodní asistentky. Ostrava, 2004. ISBN 80-7042-353-6.
-
Doporučená:
Dušek, K., Večeřová-Procházková. První pomoc v psychiatrii. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0197-9.
-
Doporučená:
PĚČ, O., PROBSTOVÁ, V. Psychiatrie pro sociální pracovníky. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-262-0731-3.
-
Doporučená:
MLČÁK, Z. Psychologie zdraví a nemoci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7368-951-3.
-
Doporučená:
ČEŠKOVÁ, E., SVOBODA, M., KUČEROVÁ, H. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0976-8.
-
Doporučená:
Úmluva o lidských právech a biomedicíně. Sbírka mezinárodních smluv č.96/2001 Sb.. 2010.
-
Doporučená:
MATOUŠEK, O. A KOL. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-262-0366-7.
-
Doporučená:
Tomeš, I. Sociální správa. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-560-1.
-
Doporučená:
Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
-
Doporučená:
Zgola, J. M. Úspěšná péče o člověka s demencí.. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0183-9.
-
Doporučená:
Navrátil Leoš a kolektiv. Vnitřní lékařství pro nelékařské zdravotnické obory. Praha, Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0210-5.
-
Doporučená:
Machová, J., Kubátová, D. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5351-5.
-
Doporučená:
Zákon č. 372/2011 Sb. - Zákon o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování.
-
Doporučená:
Zdraví 2020. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2014. ISBN 978-80-85047-47-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
24
|
Semestrální práce
|
10
|
Samostudium
|
10
|
Příprava na zápočet
|
15
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
5
|
Studium sekundární literatury
|
20
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
5
|
Celkem
|
89
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- porozumění psychosociálním aspektům zdraví i nemoci a získání dovednosti aplikovat poznatky v praktických situacích - schopnost spolupráce v multiprofesionálním kontextu - schopnost jednat v souladu s etickými zásadami, získat cit pro rovné příležitosti osob se zdravotními problémy - schopnost sociální zodpovědnosti a uvědomění - získání základní orientace v anatomii, fyziologii organismu a nejčastějších chorobách
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Didaktický test |
Písemná zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|