Prohlížení - Portál OSU

Přeskočit na obsah stránky
Webové stránky OSU
Vstupní stránka portálu OSU
Nepřihlášený uživatel Přihlásit English
Prohlížení
Přihlásit English
  • Vítejte
  • Prohlížení
  • Uchazeč
  • Absolvent
  • Univerzitní portál
Vítejte
Prohlížení
Informace pro uchazečeE-PřihláškaECTS příjezdy
Klub absolventů
Univerzitní portál

Navigace první úrovně

  • Vítejte
  • Prohlížení
  • Uchazeč
  • Absolvent
  • Univerzitní portál
Vzhledem k dlouhotrvající nečinnosti došlo k odpojení uživatele z portálu.
Klikněte, prosím, na tento odkaz pro obnovení připojení k portálu
(k odpojení dochází až po 240-ti minutách nečinnosti. Pozor, na mobilních zařízeních k němu může dojít podstatně dříve).

Prohlížení (S025)

Nápověda portletu

Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG

  • Programy a specializace
  • Předměty, vybraná položka
  • Pracoviště
  • Učitelé
  • Studenti
  • Zkouškové termíny
  • Rozvrhové akce
  • Kvalifikační práce
  • Předzápis. kroužky
  • Místnosti
  • Místnosti - celoročně
  • Volné míst - semestr
  • Volné míst - rok
  • Klauzurní práce
  • Průnik časů
  •  
  • Úvodní stránka
  • Kalendář
  • Nápověda

Najít  Předmět

Tisk/export:  Tento odkaz můžete zkopírovat a použít například jako záložku prohlížeče pro zobrazení aktuální pozice v Prohlížení IS/STAG.

Nalezené předměty, počet: 1

Stránkování výsledků vyhledávání

Nalezeno 1 záznamů Export do Xls
  Zkratka pracoviště / Zkratka předmětu Název Varianta
Položka zobrazena v detailu... - předmět KCD/DSCG  KCD / DSCG Čtenářská gramotnost ve školské praxi Zobrazit předmět Čtenářská gramotnost ve školské praxi 2023/2024

Informace o předmětu KCD / DSCG : Popis předmětu

  • Popis předmětu , vybraná položka
  • Studijní programy, do kterých je předmět zařazen
  • Seznam studentů předmětu
  • Rozvrh předmětu
  • Termínyzkoušek předmětu
  • Rozvrhové akce předmětu
  • Oprávnění u předmětu
Pracoviště / Zkratka KCD / DSCG Akademický rok 2023/2024
Akademický rok 2023/2024
Název Čtenářská gramotnost ve školské praxi Způsob zakončení Zápočet
Způsob zakončení Zápočet
Akreditováno / Kredity Ano, 5 Kred. Forma zakončení Kombinovaná
Forma zakončení Kombinovaná
Rozsah hodin Zápočet před zkouškou Ne
Zápočet před zkouškou Ne
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou Ne
Počítán do průměru NE
Vyučovací jazyk Čeština
Obs/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatické uznávání zápočtu před zkouškou Ne
Letní semestr 0 / - 0 / - 0 / - Počítán do průměru NE
Zimní semestr 0 / 0 0 / 0 0 / 1 Opakovaný zápis NE
Opakovaný zápis NE
Rozvrh Ano Vyučovaný semestr Zimní + Letní
Vyučovaný semestr Zimní + Letní
Minimum (B + C) studentů nestanoveno Volně zapisovatelný předmět Ano
Volně zapisovatelný předmět Ano
Vyučovací jazyk Čeština Počet dnů praxe 0
Počet hodin kontaktní výuky Hodnotící stupnice S|N
Periodicita každý rok
Periodicita upřesnění Základní teoretický předmět Ne
Profilující předmět Ne
Základní teoretický předmět Ne
Hodnotící stupnice S|N
Nahrazovaný předmět Žádný
Vyloučené předměty Nejsou definovány
Podmiňující předměty Nejsou definovány
Předměty informativně doporučené Nejsou definovány
Předměty,které předmět podmiňuje Nejsou definovány
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky: Obrázek PNG ,  XLS
Cíle předmětu (anotace):
Předmět posiluje studentovy odborné znalosti, jimiž jsou rozšiřovány jeho představy o problematice formování čtenářských dovedností žáků v rámci edukace a mimo ni. Disciplína cíleně navazuje na znalosti studentů získané v rámci didaktiky českého jazyka a literatury v průběhu předešlého magisterského studia. Pokouší se především o reflexi vazeb mezi kurikulem zamýšleným a realizovaným. Stranou pozornosti však nestojí ani kurikulum dosahované, které je reflektováno prostřednictvím analýz výsledků českých žáků v mezinárodních výzkumech čtenářské gramotnosti, a to PIRLS a PISA. Hlavním cílem disciplíny (a zároveň seminární práce) je poukázat na problémová místa české pedagogické praxe. Student se může opírat také o aktuální materiály a zprávy vydané Českou školní inspekcí ČR vážící se k této oblasti.

Požadavky na studenta
Podmínkou pro udělení zápočtu je zpracování seminární práce v rozsahu 10 až 15 stran. Téma práce bude zohledňovat odborný zájem studenta, tzn. student absolvující modul jazykový se soustředí intenzivněji na možnosti práce s textem v rámci jazykové a komunikačně-slohové výuky, student modulu literárního se bude věnovat alternativám rozvíjení žákovských čtenářských dovedností ve výchově literární. Základní předpoklad je, že práce bude zahrnovat jak sledování dané problematiky v platném českém kurikulárním dokumentu, a to na státní a případně školní úrovni, tak současně v aktuálně užívaných učebnicích českého jazyka. Doporučeno je zároveň monitorování stavu výuky mateřštiny v pedagogické praxi a navázání spolupráce s aktivně působícími učiteli češtiny.

Obsah
Doporučovaná témata:
1. Kurikulum a možná úskalí jeho naplňování - s akcentem na implementaci porozumění textu (doporučena je komparace platného českého kurikulárního dokumentu s dokumentem slovenským).
2. Kognitivně-komunikační výuka mateřského jazyka a možnosti začlenění práce s různými druhy textu (doporučeno monitorování výuky češtiny).
3. Role čtení s porozuměním v souboru všech komunikačních dovedností (rozhovory s aktivně působícími učiteli v pedagogické praxi, opřené o monitorování jejich výuky českého jazyka a literatury).
4. Učitel mateřského jazyka a jeho kompetentní přístup k budování žákovských čtenářských dovedností (výběr učebnic, četnost zařazování práce s textem a tvorba zadání vážících se k jednotlivým úrovním porozumění textu ve výuce mateřštiny).
5. Možnosti budování pozitivního vztahu ke knize v prostředí školy (podstata literárně-výchovné interpretace, role textu v jazykové a komunikačně-slohové výuce).
6. Žák, jeho potřeba a touha číst (komparace intenzity čtenářství ve školním a domácím prostředí, sledování jejich vlivu - rozhovory se žáky).


Aktivity
Studijní opory


Garanti a vyučující
  • Garanti: doc. PhDr. Radana Metelková Svobodová, Ph.D. (100%), 
Literatura
  • Základní: GAVORA, P. a kol. Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka. Nitra: ENIGMA, 2008. ISBN 978-80-89132-57-7.
  • Základní: ZÁPOTOČNÁ, O. Čitateľská gramotnosť a jej rozvoj v primárnom vzdelávaní. Teoretické východiská a didaktické realizácie. Bratislava: VEDA, 2012. ISBN 1335-2040.
  • Základní: NAJVAROVÁ, V. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně ZŠ. In Pedagogická orientace. 2008. ISBN 80-200-0525-0.
  • Základní: METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Formování čtenářské gramotnosti v prostředí školy se zaměřením na žáky mladšího školního věku. Ostrava:OU, 2013. ISBN 978-80-7464-451-1.
  • Základní: GAVORA, P. ZÁPOTOČNÁ, O. a kol. Gramotnost, vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: UK, 2003. ISBN 80-223-1869-8.
  • Základní: PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., BASL, J. Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009. Umíme ještě číst?. Praha: ÚIV, 2010. ISBN 80-04-22937-9.
  • Základní: KRAMPLOVÁ, I., POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak se učí číst. Praha: ÚIV, 2005. ISBN 978-80-87607-43-5.
  • Základní: POTUŽNÍKOVÁ, E. Koncepce mezinárodního výzkumu čtenářské gramotnosti PIRLS 2011. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2011. ISBN 978-80-211-0607-9.
  • Základní: ZÁPOTOČNÁ, O. Metakognitívne procesy v čítaní, učení a vzdelávaní. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2013. ISBN 978-80-8082-742-7.
  • Základní: JANOTOVÁ, Z., TAUBEROVÁ, D., POTUŽNÍKOVÁ, E. Mezinárodní šetření PIRLS 2016 - národní zpráva. Praha: ČŠI, 2018. ISBN 978-80-88087-14-4.
  • Základní: Monitorování vývojové dynamiky čtení s porozuměním pomocí eyetrackeru. (METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R.)
  • Základní: KRAMPLOVÁ, I. a kol. Národní zpráva PIRLS 2011. Praha: ČŠI, 2012. ISBN 978-80-905370-3-3.
  • Základní: GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1991. ISBN 80-08-00333-2.
  • Rozšiřující: JOŠT, J. Čtení a dyslexie. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3030-1.
  • Rozšiřující: LIPTÁKOVÁ, Ľ. KLIMOVIČ, M. (eds). Encyklopédia jazyka pro deti. Prešov: PdF PU, 2014. ISBN 978-80-555-0980-8.
  • Rozšiřující: DUCHOWSKI, A. T. Eye Tracking Metodology. Theory and Practice. 2. vyd.. London: Springer, 2007. ISBN 978-1-84628-608-7.
  • Rozšiřující: MAŇÁK, J., KNECHT, P. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-148-5.
  • Rozšiřující: ŠIMONOVÁ, B. Moderný človek, literatúra a škola. Banská Bystrica: UMB PdF, 2000. ISBN 978-807-3957-025.
  • Rozšiřující: JOŠT, J. Oční pohyby, čtení a dyslexie. Praha: Fortuna, 2009. ISBN 978-80-7373-055-0.
  • Rozšiřující: GEJGUŠOVÁ, I. a kol. Překračování hranic obvyklosti. Ostrava: Oftis, 2010. ISBN 978-80-7368-920-9.
  • Rozšiřující: PALENČÁROVÁ, J., KESSELOVÁ, J., KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava: SPN - Mladá letá, s.r.o., 2003. ISBN 80-10-00328-X.
  • Doporučená: PALENČÁROVÁ, J., ŠEBESTA, K. Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-101-8.
  • Doporučená: GAVORA, P. Čítanie, písanie a gramotnosť - ich premeny v súčasnom svete. In Slovo o slove, roč. 12.. Prešov: PdF PU, 2006. ISBN 80-8068-491-X.
  • Doporučená: ŠIMONOVÁ, B. Čo ďalej s čitateľskou gramotnosťou v súvislosti s výsledkami PISA 2006. In Pedagogické rozhľady. Časopis pro školy a školské zariadenia. 2008. ISBN 80-8055-341-6.
  • Doporučená: OBERT, V. Dětská literatúra a čitateľský rozvoj dieťaťa. Nitra: Aspekt, 2002. ISBN 80-88894-07-7.
  • Doporučená: ŠEBESTA, K. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948-7.
  • Doporučená: LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86698-01-6.
  • Doporučená: DOLEŽALOVÁ, J. Funkční gramotnost - proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-115-5.
  • Doporučená: GAVORA, P. Gramotnost: vývin modelov, reflexia praxe a výskumu. In Pedagogika. 2002. ISBN 0031-3815.
  • Doporučená: LIPTÁKOVÁ, Ľ. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov, 2011. ISBN 978-80-555-1252-5.
  • Doporučená: LIPTÁKOVÁ, L. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pro primárne vzdelávanie. Prešov: PU, 2011. ISBN 978-80-555-0462-9.
  • Doporučená: GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: OU, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
  • Doporučená: K budování žákovských čtenářských dovedností v české edukaci 1. stupně ZŠ. (METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R.)
  • Doporučená: Kategorizace čtenářských chyb žáka jako ukazatel počátků porozumění textu. (METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R.)
  • Doporučená: LIPTÁKOVÁ, L. Kognitívne aspekty vyučovanie materinského jazyka v primárnej edukácii. Prešov: PdF Prešovské univerzity, 2012. ISBN 978-80-555-0643-2.
  • Doporučená: LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.
  • Doporučená: GEJGUŠOVÁ, I. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole. Ostrava: OU, 2011. ISBN 978-80-7464-013-1.
  • Doporučená: PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
  • Doporučená: SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
  • Doporučená: PETRASOVÁ, A. Práca s náučným textom na 1. stupni ZŠ. Prešov: PU PdF, 2003. ISBN 80-200-0737-0.
  • Doporučená: PUPALA, B., ZÁPOTOČNÁ, O. (eds.). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
  • Doporučená: PERKING, R., MORGAN, G., SHIEL, G., COSGROVE, J. Reading literacy in PISA 2009: A guide for teachers. Dublin: Educational Research Centre, 2011. ISBN cnb000038228.
  • Doporučená: KAŠIAROVÁ, N. Rozvoj čitateľskej gramotnosti sa začína plánovaním procesov učenia sa. In Pedagogické rozhľady. Časopis pro školy a školské zariadenia. 2008. ISBN 978-80-8118-057-6.
  • Doporučená: MISTRÍK, J. Rýchlé čítanie. 2. vyd.. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1982.
  • Doporučená: PRŮCHA, J. Sociolingvistický faktor v explanaci čtenářské gramotnosti. In Pedagogika sk. 2010. ISBN 80-7367-155-7.
  • Doporučená: GAVORA, P., MATÚŠOVÁ, P. Sonda do čitatel´skej gramotnosti vysokoškolských študentov. In Pedagogika.sk. 2010. ISBN 1338-0982.
  • Doporučená: METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R., HYPLOVÁ, J. Strategie rozvíjení čtenářské gramotnosti v čítankách 1. stupně ZŠ. Ostrava: OU, 2011. ISBN 978-80-7464-003-2.
  • Doporučená: KORŠŇÁKOVÁ, P. Výsledky mezinárodních štúdií jako spetná väzba vzdělávaniu na Slovensku. roč. 3, č. 2 (cit.2013-21-6), s. 72-99. In Pedagogika sk (on line), 2012. ISBN 978-80-7315-221-5.
  • Doporučená: HYPLOVÁ, J. Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-919-3.
  • Doporučená: KAŠIAROVÁ, N. Vzdělávanie učiteľov v rozvoji čitatelskej gramotnosti žiakov 2. vyd.. In Rozvoj funkčnej gramotosti v kontexte medzinárodných porovnávacích štúdií PISA a PARLS. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2010. ISBN 978-80-8118-057-6.
  • Doporučená: HUMAJOVÁ, Z., KLAČANSKÁ, Z. Zabudnuté čítanie. Čitateľská gramotnosť v školách. Bratislava: Konzervatívny inštitut M.R.Štefánka, 2007. ISBN 9781492535218.
  • On-line katalogy knihoven
Časová náročnost
Všechny formy studia
Aktivity Časová náročnost aktivity [h]
Studium sekundární literatury 15
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické) 2
Studium odborného textu v cizím jazyce 30
Studium odborného textu v českém jazyce 40
Semestrální práce 40
Celkem 127

Předpoklady

Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen:
Pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student disponuje lingvistickými a didaktickými znalostmi na úrovni magisterského studia.

Výsledky učení

Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti:
Do souboru znalostí řadíme tyto:
Student je vybaven
- komplexními a systematizovanými odbornými znalostmi v oblasti didaktiky českého jazyka a literatury, které souvisejí s aktuálními požadavky kladenými na výuku mateřštiny, konkrétně na oblast posilování žákovských čtenářských dovedností;
- odbornými znalostmi, které mu umožní koncipovat metodologii vlastního výzkumného problému, a to i s přesahem do příbuzných oborů, např. speciálně-pedagogického;
- aktuálně respektovanými didaktickými poznatky v domácím i zahraničním prostředí, které zprostředkují porozumění didaktické problematiky ve vztahu k výzkumným postupům v oblasti čtenářské gramotnosti;
- znalostmi užívané didaktické odborné terminologie (odborného jazyka na úrovni B2), které využívá jak při samostudiu, tak při vlastní publikační činnosti.
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti:
Do souboru dovedností řadíme tyto:
Student zvládá
- uvážlivě a systematicky využívat získaných lingvistických, literárněvědných a didaktických znalostí při koncipování vlastního výzkumného tématu a navrhování pokročilého výzkumného postupu;
- plánovat a realizovat navržený výzkumný postup s cílem obohatit dosavadní výzkumná zjištění v oblasti lingvodidaktiky se zaměřením na porozumění textu u žáků základní školy;
- zjištěné výzkumné výstupy vyhodnotit a interpretovat a současně vytvořit stať, jejíž náplň bude schopen veřejně prezentovat a jejíž forma bude splňovat požadavky kladené na vědeckou práci;
- provést efektivní sebereflexi vlastní výzkumné práce a zároveň vést diskusi na vyšší odborné úrovni.

Hodnoticí metody

Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami:
IIB25 - Seminární práce / referát
Rozhovor

Vyučovací metody

Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody:
B4 - Sokratovský rozhovor
B1 - Diskuse
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
 

Univerzitní zázemí

  • Poradenské a kariérní centrum
  • Centrum Pyramida
  • Vysokoškolské koleje
  • Kartové centrum
  • Univerzitní knihovna
  • Univerzitní obchod a knihkupectví
  • Centrum marketingu, komunikace a popularizace
  • Centrum mezinárodní spolupráce

Uchazeč

  • E-přihláška
  • Vyber si obor
  • Přijímací řízení
  • Výsledky přijímacího řízení
  • Doktorské studium
  • Proč studovat na OU
  • Den otevřených dveří
  • Uchazeč se specifickými potřebami
  • Kontakty pro uchazeče

Student

  • Harmonogram AR
  • Studium a stáže v zahraničí
  • Stipendia
  • Poplatky za studium
  • Studijní předpisy
  • Studentské organizace
  • Kontakty pro studenty

Absolvent

  • Registrace
  • Absolventský portál
  • Absolventská fotogalerie

Aplikace

  • Pro Android
  • Pro iOS