|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAS / 3MESK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAS
/
3MESK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metodologie kvalitativního výzkumu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Metodologie kvalitativního výzkumu v sociální práci
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 2
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KAS/3MESV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KAS/3RMES nebo KAS/4PRVO
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět uvádí studenty do kvalitativní metodologie, kdy jsou jim předkládány možnosti jejího využití ve společenských vědách s akcentem na výzkum v oblasti sociální práce. Studenti si osvojí principy kvalitativní výzkumné strategie, znají výhody, limity a specifika jejího užití. V návaznosti na cíl výzkumu a výzkumný problém umí zvolit vhodný přístup/metodu a techniku sběru dat. Seznámí se s technikami aplikovanými při výběru výzkumného souboru a informantů. Osvojí si etiku výzkumu. Kriticky reflektují nejnovější trendy v kvalitativním výzkumu.
|
Požadavky na studenta
|
Způsob zakončení předmětu - zkouška Student se na přednáškách a seminářích aktivně zapojuje do výuky. Vede odbornou diskusi k předkládaným metodologickým problémům, kterou má podloženu studiem odborné literatury. Na seminářích pracují studenti v malých sociálních skupinách, ve kterých se odráží skupinová dynamika. Každá skupina zpracovává projekt kvalitativního výzkumu orientovaného do oblasti sociální práce. Požadavkem k připuštění ke zkoušce je veřejná prezentace (zpracovaná v PowerPointu) zpracovaného výzkumného projektu a přijatelné hodnocení v rozmezí používané klasifikační stupnice. Zkouška proběhne ústní formou, která ověří osvojené teoretické poznatky a znalost z oblasti metodologie kvalitativního výzkumu. Bodové hodnocení Body Zkouška (alfabetická stupnice) 91 - 100 A 81 - 90 B 71 - 80 C 61 - 70 D 51 - 60 E 0 - 50 F - nesplnil/a
|
Obsah
|
1. Vymezení a logika (induktivní/abduktivní) kvalitativního výzkumu, srovnání kvalitativní a kvantitativní výzkumné strategie. 2. Přednosti a limity kvalitativního výzkumu. 3. Aktuální trendy a zásady kvalitativního výzkumu. 4. Etika ve výzkumu a etická dilemata. 5. Základní přístupy kvalitativního výzkumu I. (případová studie, etnografický výzkum, zakotvená teorie, fenomenologické zkoumání). 6. Základní přístupy kvalitativního výzkumu II. (biografický výzkum, zkoumání dokumentů, historický výzkum, akční výzkum a kritický výzkum). 7. Základní techniky sběru dat v kvalitativním výzkumu I. (pozorování, individuální a skupinový rozhovor). 8. Základní techniky sběru dat v kvalitativním výzkumu II. (ohnisková skupina, studium dokumentů, kvalitativní experiment). 9. Příprava projektu kvalitativního výzkumu - stanovení cíle výzkumu, vymezení výzkumného problému a otázky, volba přístupu/metody, techniky sběru dat a výzkumného souboru - způsob výběru informantů. 10. Příprava projektu kvalitativního výzkumu - časový plán realizace výzkumu. 11. Vstup výzkumníka do terénu - sběr dat (jejich fixace). 12. Zpracování a analýza dat. 13. Interpretace dat kvalitativního výzkumu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Strauss, A., Corbin, J. Basics of qualitative research: grounded theory procedures and techniques. 3rd ed. Los Angeles, Calif.: Sage, 2008. ISBN 9781412906449.
-
Základní:
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0139-7.
-
Základní:
Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 9788073670405.
-
Základní:
Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2012. ISBN 9788073670405.
-
Základní:
Baum, D., Gojová, A. (eds.). Výzkumné metody v sociální práci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-390-3.
-
Základní:
Strauss, A., Corbinová J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 9788085834604.
-
Doporučená:
Silverman, D. Ako robiť kvalitativny výskum. Bratislava: Ikar, 2005. ISBN 9788055109046.
-
Doporučená:
Silverman, D. Ako robit kvalitatívny výskum: praktická príručka. Bratislava: Ikar, 2005. ISBN 9788055109046.
-
Doporučená:
Charmaz, K. Constructing Grounded Theory. Los Angles: Sage, 2014. ISBN 9780857029140.
-
Doporučená:
Stockelová, T., Abu Ghosh, Y., Dvořáková, T. Etnografie: improvizace v teorii a terénní praxi. Praha: Slon, 2013. ISBN 9788074191480.
-
Doporučená:
Clarke, A., Charmaz, K. Grounded Theory and Situational Analysis. Los Angles: Sage, 2014. ISBN 9781452260907.
-
Doporučená:
Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. (eds.). Handbook of Qualitative Research.. London: Sage, 1994. ISBN 9780803946798.
-
Doporučená:
Kaufmann, J.-C. Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7419-033-9.
-
Doporučená:
Loučková, I. Integrovaný přístup v sociálně vědním výzkumu. Praha: SLON, 2010. ISBN 978-80-86429-79-3.
-
Doporučená:
Silverman, D. Interpreting Qualitative Data: a Guide to the Principles of Qualitative Research. Los Angeles: Sage, 2011. ISBN 9780857024213.
-
Doporučená:
Reichel, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6.
-
Doporučená:
Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 9788024713625.
-
Doporučená:
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha : Grada, 2006. ISBN 9788024713625.
-
Doporučená:
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
-
Doporučená:
Eco, U. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-0740-5.
-
Doporučená:
Morgan, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 2001. ISBN 80-85834-77-4.
-
Doporučená:
Clarke, A. Situational Analysis. Grounded Theory after the Postmodern Turn. Thousand Oaks, CA: Sage, 2005. ISBN 9780761930563.
-
Doporučená:
Clarke, A. E., Friese, C., Washburn, R. (eds.). Situational Analysis in Practice. Mapping Research with Grounded Theory. London: Left Coast Press inc., 2015. ISBN 9781452260907.
-
Doporučená:
BERGER, P. L. - LUCKMANN, T. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. 1. vyd. Brno: CDK, 1999. ISBN 80-85959-46-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
1
|
Účast na výuce
|
29
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Studium pramenů
|
50
|
Domácí příprava na výuku
|
40
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování předmětu je student schopen připravit projekt kvalitativního výzkumu a tento následně realizovat v terénu. Získaná data umí zpracovat, analyzovat a interpretovat. Výsledky výzkumu dokáže prezentovat a kriticky reflektovat v návaznosti na publikované odborné výzkumné statě.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Projekce (statická, dynamická) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|