Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course PES/DE1SP  PES / DE1SP The history of social pedagogy and educa Show course The history of social pedagogy and educa 2023/2024

Course info PES / DE1SP : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation PES / DE1SP Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title The history of social pedagogy and educa Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Long Title The history of social pedagogy and education
Accredited / Credits Yes, 5 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements Lecture 1 [Hours/Week] Seminar 1 [Hours/Week] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / - 0 / - 0 / - Included in study average NO
Winter semester 0 / 0 0 / 0 0 / 0 Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Winter semester
Semester taught Winter semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course No
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Dějiny sociální pedagogiky jsou východiskem pro pochopení pedagogického myšlení a zákonitostí vývoje výchovy. Ukazují vývoj pedagogické teorie a praxe od jejich počátku až po současné tendence a požadavky. Cílem výuky předmětu je doplnit a rozvinout znalosti studentů o výchově jako historickém jevu, provázejícím celou lidskou civilizaci. Pojetí předmětu je historizující a v historické rovině komparativní. Předmět je významným příspěvkem k pochopení rozvoje výchovy s důrazem především na sociální aspekty.


Requirements on student
Před zápočtem lze získat 0 - 40 bodů za plnění úkolů zadaných v rámci seminářů. U zápočtové písemky je možné získat 0 - 60 bodů za teorii. Celkově budou podle součtu bodů studenti hodnoceni:
Celkově budou podle součtu bodů studenti hodnoceni:

51 - 100 bodů - započteno
0 - 50 bodů - nezapočteno


Pro udělení zápočtu je potřeba získat 51 - 100 bodů, z toho 0 - 40 bodů za aktivní činnost v seminářích a průběžné plnění úkolů a 0 - 60 bodů za vypracování (zpracování, realizaci) konkrétního úkolu:
Student zpracuje a tvořivě představí na semináři semestrální práci, ve které využije historicko - srovnávací metodu. Analyzuje vybranou dobu nebo pedagogický systém vybrané osobnosti pedagogiky a filozofie. Jde o komparaci ve smyslu hledání inspirativních zdrojů pro současnou edukaci (důraz je kladen na hledání sociálních aspektů).

Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:
1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.
2. V průběhu semestru odevzdat (zaslat mailem) 2 seminární práce po předešlé dohodě s vyučujícím (rozsah 4 normostrany).
3. Znalosti ověřené ústní zkouškou z okruhů uvedených v přehledu probírané látky.


Content
1. Výchova a vzdělávání v antice. Vzdělávací systém ve Spartě a Aténách. Řecká filozofie výchovy - Sokrates, Platón, Aristoteles. Výchova a vzdělávání ve starověkém Římě - Quintilianus.
2. Středověké školství. Scholastika. Středověká univerzita a její organizace. Vznik a vývoj městských škol. Křesťanská výchova (sv. Augustinus, Akvinský).
3. Vliv renesance a humanismu na výchovu. Renesanční myslitelé - More, Campanella, Bacon, Rabelais, Montaigne, Rotterdamský, názory na sociální aspekty výchovy.
4. Komenský a jeho sociálně pedagogický odkaz.
5. Basedow a jeho odkaz dnešku - filantropismus ve výchově.
6. Rousseau a jeho odkaz dnešku - naturalistická pedagogika.
7. Pedagogický systém Locka a transfer pozitivních prvků do současnosti.
8. Pestalozzi a jeho sociálně pedagogický odkaz.
9. Herbartismus v pedagogice.
10. Teorie volné výchovy Tolstého.
11. Pedagogika přelomu 19. a 20. století (Dewey, Spencer a další).


Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (100%),  Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (100%), 
  • Lecturer: PhDr. Gabriela Bolková, Ph.D. (100%),  Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (100%), 
  • Seminar lecturer: PhDr. Gabriela Bolková, Ph.D. (100%),  Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (100%), 
Literature
  • Basic: KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-200-2473-2.
  • Basic: ŠTVERÁK, V. Dějiny pedagogiky I. - II. díl. Praha : UK, 1991. ISBN 80-246-0003-X.
  • Basic: CIPRO, M. Galerie světových pedagogů II. - devatenácté století. Praha : vlastním nákladem, 2002. ISBN 80-238-8003-9.
  • Basic: CIPRO, M. Galerie světových pedagogů III. - dvacáté století. Praha : Vlastním nákladem, 2002. ISBN 80-238-8004-7.
  • Basic: CIPRO, M. Prameny výchovy l - V. Praha : Vlastním nákladem, 1991. ISBN 80-238-2214-4.
  • Basic: JŮVA, V. sen. a jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-43-5.
  • Basic: CACH, J. Výchova a vzdělávání v českých dějinách I. Praha : SPN, 1990. ISBN cnb000039769.
  • Extending: POLIŠENSKÝ, J. Komenský, muž labyrintů a naděje. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-902045-5-4.
  • Extending: CIPRO, M. Slovník pedagogů. Praha : vlastním nákladem, 2001. ISBN 80-238-6334-7.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Being present in classes 26
Semestral work 20
Self-tutoring 40
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic) 2
Source stuying 25
Secondary literature studying 25
Preparation for a credit test 15
Presentation (of works, projects, etc.) 2
Total 155

Prerequisites

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
Student získá:
- Znalost dějin pedagogiky a sociální pedagogiky jako východiska pro pochopení
současné edukace,
- znalost klíčových historických pedagogických spisů a osobností,
- schopnost aplikovat pedagogické myšlení a zákonitosti vývoje výchovy a výchovných institucí,
- schopnost rozlišit a správně využívat primární a sekundární prameny ke studiu a následné profesi sociálního pedagoga,
- dovednost komparativně zpracovat semestrální práci.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work)
Continuous analysis of student´s achievements
Verbal evaluation

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming)
Group and co-operative tutoring
Language/communication skills training
Monologic (explanation, lecture, briefing)
Working with text (coursebook, book)
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS