|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
PES / DE1SP
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
PES
/
DE1SP
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
The history of social pedagogy and educa
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Long Title
|
The history of social pedagogy and education
|
Accredited / Credits
|
Yes,
5
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
1
[Hours/Week]
Seminar
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Dějiny sociální pedagogiky jsou východiskem pro pochopení pedagogického myšlení a zákonitostí vývoje výchovy. Ukazují vývoj pedagogické teorie a praxe od jejich počátku až po současné tendence a požadavky. Cílem výuky předmětu je doplnit a rozvinout znalosti studentů o výchově jako historickém jevu, provázejícím celou lidskou civilizaci. Pojetí předmětu je historizující a v historické rovině komparativní. Předmět je významným příspěvkem k pochopení rozvoje výchovy s důrazem především na sociální aspekty.
|
Requirements on student
|
Před zápočtem lze získat 0 - 40 bodů za plnění úkolů zadaných v rámci seminářů. U zápočtové písemky je možné získat 0 - 60 bodů za teorii. Celkově budou podle součtu bodů studenti hodnoceni: Celkově budou podle součtu bodů studenti hodnoceni:
51 - 100 bodů - započteno 0 - 50 bodů - nezapočteno
Pro udělení zápočtu je potřeba získat 51 - 100 bodů, z toho 0 - 40 bodů za aktivní činnost v seminářích a průběžné plnění úkolů a 0 - 60 bodů za vypracování (zpracování, realizaci) konkrétního úkolu: Student zpracuje a tvořivě představí na semináři semestrální práci, ve které využije historicko - srovnávací metodu. Analyzuje vybranou dobu nebo pedagogický systém vybrané osobnosti pedagogiky a filozofie. Jde o komparaci ve smyslu hledání inspirativních zdrojů pro současnou edukaci (důraz je kladen na hledání sociálních aspektů).
Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek: 1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt. 2. V průběhu semestru odevzdat (zaslat mailem) 2 seminární práce po předešlé dohodě s vyučujícím (rozsah 4 normostrany). 3. Znalosti ověřené ústní zkouškou z okruhů uvedených v přehledu probírané látky.
|
Content
|
1. Výchova a vzdělávání v antice. Vzdělávací systém ve Spartě a Aténách. Řecká filozofie výchovy - Sokrates, Platón, Aristoteles. Výchova a vzdělávání ve starověkém Římě - Quintilianus. 2. Středověké školství. Scholastika. Středověká univerzita a její organizace. Vznik a vývoj městských škol. Křesťanská výchova (sv. Augustinus, Akvinský). 3. Vliv renesance a humanismu na výchovu. Renesanční myslitelé - More, Campanella, Bacon, Rabelais, Montaigne, Rotterdamský, názory na sociální aspekty výchovy. 4. Komenský a jeho sociálně pedagogický odkaz. 5. Basedow a jeho odkaz dnešku - filantropismus ve výchově. 6. Rousseau a jeho odkaz dnešku - naturalistická pedagogika. 7. Pedagogický systém Locka a transfer pozitivních prvků do současnosti. 8. Pestalozzi a jeho sociálně pedagogický odkaz. 9. Herbartismus v pedagogice. 10. Teorie volné výchovy Tolstého. 11. Pedagogika přelomu 19. a 20. století (Dewey, Spencer a další).
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
-
Guarantors:
PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (100%),
Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (100%),
-
Lecturer:
PhDr. Gabriela Bolková, Ph.D. (100%),
Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (100%),
-
Seminar lecturer:
PhDr. Gabriela Bolková, Ph.D. (100%),
Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (100%),
|
Literature
|
-
Basic:
KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-200-2473-2.
-
Basic:
ŠTVERÁK, V. Dějiny pedagogiky I. - II. díl. Praha : UK, 1991. ISBN 80-246-0003-X.
-
Basic:
CIPRO, M. Galerie světových pedagogů II. - devatenácté století. Praha : vlastním nákladem, 2002. ISBN 80-238-8003-9.
-
Basic:
CIPRO, M. Galerie světových pedagogů III. - dvacáté století. Praha : Vlastním nákladem, 2002. ISBN 80-238-8004-7.
-
Basic:
CIPRO, M. Prameny výchovy l - V. Praha : Vlastním nákladem, 1991. ISBN 80-238-2214-4.
-
Basic:
JŮVA, V. sen. a jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-43-5.
-
Basic:
CACH, J. Výchova a vzdělávání v českých dějinách I. Praha : SPN, 1990. ISBN cnb000039769.
-
Extending:
POLIŠENSKÝ, J. Komenský, muž labyrintů a naděje. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-902045-5-4.
-
Extending:
CIPRO, M. Slovník pedagogů. Praha : vlastním nákladem, 2001. ISBN 80-238-6334-7.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
26
|
Semestral work
|
20
|
Self-tutoring
|
40
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
2
|
Source stuying
|
25
|
Secondary literature studying
|
25
|
Preparation for a credit test
|
15
|
Presentation (of works, projects, etc.)
|
2
|
Total
|
155
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student získá: - Znalost dějin pedagogiky a sociální pedagogiky jako východiska pro pochopení současné edukace, - znalost klíčových historických pedagogických spisů a osobností, - schopnost aplikovat pedagogické myšlení a zákonitosti vývoje výchovy a výchovných institucí, - schopnost rozlišit a správně využívat primární a sekundární prameny ke studiu a následné profesi sociálního pedagoga, - dovednost komparativně zpracovat semestrální práci.
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work) |
Continuous analysis of student´s achievements |
Verbal evaluation |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
Group and co-operative tutoring |
Language/communication skills training |
Monologic (explanation, lecture, briefing) |
Working with text (coursebook, book) |
|
|
|
|