|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CJP / 6PAML
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CJP
/
6PAML
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Americká liter. v kultur. souvislostech
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Americká literatura v kulturních souvislostech
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
38 / 50
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět poskytuje studentům komplexní průřez americkou literaturou v kulturních a historických souvislostech. Na přednáškách studenti získají přehled o základních žánrech americké literatury a jejich vývoji v rámci americké kultury. V seminářích studenti procvičí schopnost kritického hodnocení a interpretace klíčových děl americké literatury všech období a naučí se těmto dílům rozumět v kontextu americké historie, kultury a společnosti. Při plnění požadavků kurzu studenti rovněž zlepšují své argumentační, analytické, jazykové a komunikační dovednosti.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivita ve výuce: Požaduje se aktivní přístup studentů při studiu zadaných textů a dalších materiálů (audio/video). Na hodinách bude hodnocena aktivita studentů ve výuce v rámci diskusní a dialogické části semináře. K získání zápočtu je nutná minimálně 80 % účast ve výuce včetně přednášek a seminářů. Prezentace ve výuce: Analýza a interpretace zadaného textu z oblasti americké literatury, hodnotí se schopnost formulace vlastními slovy, zestručnění, kritické myšlení, jazyková kultivovanost a kvalita komunikace s publikem. Esej: Studenti na konci semestru odevzdají krátký esej, němž kriticky rozeberou konkrétní reprezentativní dílo z oblasti anglofonní americké literatury. Didaktický test: Komplexní test pokrývající jednotlivá témata předmětu bude administrován na konci semestru, hodnotí se schopnost porozumění literárněvědné terminologii, dějinám anglofonní americké literatury a schopnost kritického zhodnocení různých reprezentativních děl a vývojových směrů této literatury.
|
Obsah
|
1. Úvod do americké literatury. Periodizace. Hlavní koncepty.
2. Nejstarší literatura severoamerického kontinentu. Původní obyvatelé Severní Ameriky.
3. Literatura koloniálního období (1607-1775). Vznik, vývoj a dědictví puritánské identity.
4. Literatura od války za nezávislost do konce občanské války (1776-1865).
5. Hlavní proudy americké literatury 19. století (romantismus, gotická próza, transcendentalismus, realismus).
6. Naturalismus, abolicionismus, rozvoj ženské literatury na přelomu 19. a 20. století.
7. Modernismus a americký sen, inovace a kulturní mýty.
8. Americké drama.
9. Modernismus v kontextu světové literatury.
10. Ztracená generace 20. let 20. století, politicky angažovaná literatura 30. let 20. století.
11. Literatura obou světových válek.
12. Hlavní směry vývoje americké literatury od roku 1945 po 60. léta 20. století.
13. Postmodernismus a formalismus v americké literatuře, experiment versus tradice.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Mgr. Jakub Guziur, Ph.D. ,
-
Přednášející:
doc. Mgr. Jakub Guziur, Ph.D. (10%),
Mgr. Marian Siedloczek, M.A., Ph.D. (90%),
-
Vede seminář:
doc. Mgr. Jakub Guziur, Ph.D. (10%),
Mgr. Marian Siedloczek, M.A., Ph.D. (90%),
|
Literatura
|
-
Základní:
RULAND, Richard, and Malcolm BRADBURY. From Puritanism to Postmodernism: A History of American Literature. Abingdon: Routledge, 2016. ISBN 978-80-86952-56-7.
-
Základní:
QUINN, Justin (ed.). Lectures on American Literature. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1996-5.
-
Základní:
LEVINE, Robert S. (gen. ed.). The Norton Anthology of American Literature.. Shorter Eighth Edition. New York: Norton, 2012. ISBN 9780199596621.
-
Základní:
CUDDON, J. A. a M. A. R. Habib. The Penguin Dictionary of Literary Terms and Literary Theory. London: Penguin, 2004. ISBN 9780141047157.
-
Rozšiřující:
MARCUS, Greil a Werner SOLLORS (eds.). A New Literary History of America. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2012. ISBN 978-80-7402-002-5.
-
Rozšiřující:
SHI, David E. a George B. TINDALL. America: A Narrative History. New York: Norton, 2016. ISBN 978-80-214-2629-0.
-
Rozšiřující:
HULLAR, Link a Scott NELSON. The United States: A Brief Narrative History. Wheeling, IL: Harlan Davidson, 2011. ISBN 978-80-89121-16-8.
-
Doporučená:
ABRAMS, M. H. a Geoffrey Galt HARPHAM. A Glossary of Literary Terms. Stamford, CT: Cengage Learning, 2015. ISBN 9781285465067.
-
Doporučená:
KENNEDY, X. J. a Dana GIOIA. Literature: An Introduction to Fiction, Poetry, Drama, and Writing. New York: Pearson, 2016. ISBN 80-251-0328-5.
-
Doporučená:
LAUTER, Paul (gen. ed.). The Heath Anthology of American Literature. A-E. Belmont, CA: Wadsworth. ISBN 978-80-244-4560-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Domácí příprava na výuku
|
26
|
Příprava na zkoušku
|
18
|
Četba beletrie v cizím jazyce
|
30
|
Příprava na test
|
10
|
Semestrální práce
|
10
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Pro absolvování předmětu je nezbytná znalost anglického jazyka na úrovni B1+. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student prokáže znalost
- anglofonní literárněvědné terminologie literatury se zřetelem na americkou literaturu a její kulturní pozadí
- technik interpretace literárního textu a kontextualizace textu v rámci dějin americké literatury
- hlavních směrů v dějinách americké literatury a reprezentativních děl této literatury v historickém a kulturním kontextu
- principů využití americké literatury ve výuce anglického jazyka na ZŠ
- potenciálu studia americké literatury v kulturních souvislostech pro vlastní profesní rozvoj
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže
- správně používat anglofonní literárněvědnou terminologii při práci s americkou literaturou
- interpretovat a kontextualizovat jednotlivá reprezentativní díla americké literatury všech žánrů a historických období
- shrnout výsledky samostatné kritické analýzy a interpretace konkrétního díla americké literatury písemnou i ústní formou
- aplikovat své poznatky o anglofonní americké literatuře a o její funkci na vlastní profesní rozvoj
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IIB16 - Esej / úvaha / polemika |
IC8 - Didaktický test |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
B4 - Sokratovský rozhovor |
Prezentace (statická projekce) |
G5 - Kritické myšlení |
B1 - Diskuse |
|
|
|
|