|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CJP / 5FFA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CJP
/
5FFA
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Fonetika a fonologie angličtiny
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 55
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
- znalost artikulačního systému , osvojení si anglických samohlásek a souhlásek, transkripčních znaků, orientace v druzích výslovnosti napříč kulturami - rozvoj a zdokonalení výslovnosti s cílem vytvořit model pro správnou výslovnost anglického jazyka mj. u žáků mladšího školního věku - znalost a schopnost aplikace specifik anglického hláskosloví ve výuce na 1. st. ZŠ
|
Požadavky na studenta
|
Docházka:
K úspěšnému absolvování předmětu je nutná minimálně 80% účast ve výuce.
Didaktický test:
Didaktický test obsahuje tři části, přičemž první dvě části testu jsou zaměřeny na praktickou znalost transkripce mezinárodní transkripční abecedou IPA a správnou výslovnost koncovek (-s/-es a -d/-ed). Třetí část je zaměřena na znalost základních pojmů s důrazem na propojení pojmů s praktickými příklady.
První část testu obsahuje dvě cvičení, která jsou zaměřena na transkripci slovní zásoby, především slova a slovní spojení, se kterými se mohou žáci setkat během základního vzdělávání, a slova, ve kterých se mluvčí dopouští chyb (např. butcher's, event, Christmas pudding). Nutná je minimálně 60% úspěšnost v této části testu.
Druhá část je zaměřena na výslovnost koncovek (-s/-es, -d/-ed). Správná výslovnost množného čísla podstatných jmen, přivlastnění, 3. osoby jednotného čísla v přítomném čase prostém i minulého času u pravidelných sloves je klíčová, proto je nutná minimálně 80% úspěšnost v této části testu.
Třetí část je zaměřena na základní terminologii (viz seznam pojmů, který je studentům dán k dispozici na začátku semestru) a praktické příklady ilustrující odborné termíny. Nutná je minimálně 60% úspěšnost v této části testu.
Ústní část:
Podmínkou pro připuštění k ústní části zkoušky je úspěšné splnění všech částí didaktického testu.
Studenti přečtou text z učebnice anglického jazyka pro základní školy. Následuje rozbor textu s ohledem na správnou a přirozenou výslovnost.
Student předloží portfolio, které obsahuje minimálně 10 aktivit pro výuku výslovnosti na 1. stupni ZŠ, a to včetně metodických pokynů pro učitele. Posuzuje se jazyková a věcná správnost a adekvátnost z hlediska cílové skupiny žáků mladšího školního věku.
Hodnocení:
A Student dosáhl 91-100 % ve všech částech didaktického testu. Student čte anglický text bezchybně, dbá na správnou a přirozenou výslovnost. Student předloží portfolio aktivit, které jsou zpracovány správně po jazykové i obsahové stránce vzhledem k cílové skupině žáků 1. stupně základní školy.
B Student dosáhl 81-90 % ve všech částech didaktického testu. Student čte anglický text bezchybně, dbá na správnou a přirozenou výslovnost. Student předloží portfolio aktivit, které jsou zpracovány správně po jazykové i obsahové stránce vzhledem k cílové skupině žáků 1. stupně základní školy.
C Student dosáhl 71-80 % v první a druhé části didaktického testu a minimálně 80 % ve třetí části testu. Student čte anglický text pouze s ojedinělými chybami ve výslovnosti, přičemž tyto chyby neztěžují porozumění. Student předloží portfolio aktivit, které jsou většinou zpracovány správně po jazykové i obsahové stránce vzhledem k cílové skupině žáků 1. stupně základní školy.
D Student dosáhl 61-70% v první a druhé části didaktického testu a minimálně 80 % ve třetí části testu. Student čte anglický text s ojedinělými chybami, které již však ztěžují porozumění. Student předloží portfolio aktivit, které jsou většinou zpracovány správně po jazykové i obsahové stránce vzhledem k cílové skupině žáků 1. stupně základní školy.
E Student dosáhl minimálně 60 % v první a druhé části didaktického testu a minimálně 80 % ve třetí části testu. Student čte anglický text s chybami, které ztěžují porozumění. Student předloží portfolio aktivit, z nichž některé nejsou vhodné pro cílovou skupinu žáků 1. stupně základní školy, příp. mají jazykové nedostatky.
F Student nedosáhl 60 % v první a druhé části didaktického testu a 80 % ve třetí části testu. Student čte anglický text s chybami, které brání porozumění. Student předloží portfolio aktivit, které většinou nejsou vhodné pro cílovou skupinu žáků 1. stupně základní školy a mají jazykové nedostatky.
Studenti jsou hodnoceni podle stupnice:
91 - 100 A (1)
81 - 90 B (1,5)
71 - 80 C (2)
61 - 70 D (2,5)
51 - 60 E (3)
0 - 50 F (4)
|
Obsah
|
Teaching pronunciation - introduction, key terms, varieties of English, world Englishes.
The importance of phonetic transcription, training transcription, using phonetic charts.
Mastering sounds - vowels, training intelligible pronunciation.
Mastering sounds - diphtongs, training intelligible pronunciation.
Mastering sounds - consonants, consonant clusters, training intelligible pronunciation.
Teaching pronunciation to young learners - selecting appropriate activities and materials.
Differences between pronunciation and spelling - implications for teaching spelling.
Studenti plní dílčí úkoly a zapojují se do aktivit během výuky. Studenti se také doma průběžně připravují na výuku dle zadání vyučujícího. Při ústním projevu je důraz kladen nejen na celkové rozdíly v hláskovém systému, ale především na procvičování anglických hlásek a zvukových vlastností, které v mateřském jazyce neexistují a z toho vyplývajících posunů ve výslovnosti těchto problematických aspektů anglického jazyka. Cílem je vytvořit model pro správnou výslovnost anglického jazyka u budoucích učitelů žáků mladšího školního věku, přičemž důraz je rovněž kladen na schopnosti vybrat a vytvořit aktivity vhodné pro výuku žáků mladšího školního věku.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PLAVKA, R. Aspects of English pronunciation. Havlíčkův Brod: Fragment, 1997. ISBN 80-7200-093-4.
-
Základní:
HANCOCK, M. English Pronunciation in Use. Cambridge: CUP, 2003. ISBN 0-521-00185-4.
-
Doporučená:
SLATTERY, M., WILLIS, J. English for Primary Teachers. Oxford: OUP, 2003. ISBN 0-19-437563-3.
-
Doporučená:
KAVKA, S. Mluvená a psaná forma současné angličtiny. Ostrava: OU, 1993. ISBN 80-7042-022-7.
-
Doporučená:
KLIMSZOVÁ, S., CINDLEROVÁ, I., TRNOVÁ, M. The Role of Phonetics in Primary School. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7335-283-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na zkoušku
|
35
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
30
|
Samostudium
|
30
|
Celkem
|
121
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Ovládá základní terminologii oboru. Osvojuje si znalost artikulačního systému, anglických samohlásek a souhlásek, transkripčních znaků. Orientuje se v druzích výslovnosti napříč kulturami. Nacvičuje výslovnost s cílem vytvořit model pro správnou výslovnost anglického jazyka mj. u žáků mladšího školního věku Aplikuje specifika anglického hláskosloví ve výuce na 1. st. ZŠ. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Metody dovednostně-praktické |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|