Prohlížení - Portál OSU

Přeskočit na obsah stránky
Webové stránky OSU
Vstupní stránka portálu OSU
Nepřihlášený uživatel Přihlásit English
Prohlížení
Přihlásit English
  • Vítejte
  • Prohlížení
  • Uchazeč
  • Absolvent
  • Univerzitní portál
Vítejte
Prohlížení
Informace pro uchazečeE-PřihláškaECTS příjezdy
Klub absolventů
Univerzitní portál

Navigace první úrovně

  • Vítejte
  • Prohlížení
  • Uchazeč
  • Absolvent
  • Univerzitní portál
Vzhledem k dlouhotrvající nečinnosti došlo k odpojení uživatele z portálu.
Klikněte, prosím, na tento odkaz pro obnovení připojení k portálu
(k odpojení dochází až po 240-ti minutách nečinnosti. Pozor, na mobilních zařízeních k němu může dojít podstatně dříve).

Prohlížení (S025)

Nápověda portletu

Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG

  • Programy a specializace
  • Předměty, vybraná položka
  • Pracoviště
  • Učitelé
  • Studenti
  • Zkouškové termíny
  • Rozvrhové akce
  • Kvalifikační práce
  • Předzápis. kroužky
  • Místnosti
  • Místnosti - celoročně
  • Volné míst - semestr
  • Volné míst - rok
  • Klauzurní práce
  • Průnik časů
  •  
  • Úvodní stránka
  • Kalendář
  • Nápověda

Najít  Předmět

Tisk/export:  Tento odkaz můžete zkopírovat a použít například jako záložku prohlížeče pro zobrazení aktuální pozice v Prohlížení IS/STAG.

Nalezené předměty, počet: 1

Stránkování výsledků vyhledávání

Nalezeno 1 záznamů Export do Xls
  Zkratka pracoviště / Zkratka předmětu Název Varianta
Položka zobrazena v detailu... - předmět SPG/7EPAS  SPG / 7EPAS Eduk. osob s por. autistického spektra Zobrazit předmět Eduk. osob s por. autistického spektra 2023/2024

Informace o předmětu SPG / 7EPAS : Popis předmětu

  • Popis předmětu , vybraná položka
  • Studijní programy, do kterých je předmět zařazen
  • Seznam studentů předmětu
  • Rozvrh předmětu
  • Termínyzkoušek předmětu
  • Rozvrhové akce předmětu
  • Oprávnění u předmětu
Pracoviště / Zkratka SPG / 7EPAS Akademický rok 2023/2024
Akademický rok 2023/2024
Název Eduk. osob s por. autistického spektra Způsob zakončení Zápočet
Způsob zakončení Zápočet
Název dlouhý Edukace osob s poruchami autistického spektra
Akreditováno / Kredity Ano, 3 Kred. Forma zakončení Kombinovaná
Forma zakončení Kombinovaná
Rozsah hodin Seminář 2 [HOD/TYD] Zápočet před zkouškou Ne
Zápočet před zkouškou Ne
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou Ne
Počítán do průměru NE
Vyučovací jazyk Čeština
Obs/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatické uznávání zápočtu před zkouškou Ne
Letní semestr 0 / - 0 / - 0 / - Počítán do průměru NE
Zimní semestr 0 / 0 14 / - 0 / 0 Opakovaný zápis NE
Opakovaný zápis NE
Rozvrh Ano Vyučovaný semestr Zimní semestr
Vyučovaný semestr Zimní semestr
Minimum (B + C) studentů nestanoveno Volně zapisovatelný předmět Ano
Volně zapisovatelný předmět Ano
Vyučovací jazyk Čeština Počet dnů praxe 0
Počet hodin kontaktní výuky 0 Hodnotící stupnice S|N
Periodicita každý rok
Periodicita upřesnění Základní teoretický předmět Ne
Profilující předmět Ano
Základní teoretický předmět Ne
Hodnotící stupnice S|N
Nahrazovaný předmět Žádný
Vyloučené předměty Nejsou definovány
Podmiňující předměty Nejsou definovány
Předměty informativně doporučené Nejsou definovány
Předměty,které předmět podmiňuje Nejsou definovány
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky: Obrázek PNG ,  XLS
Cíle předmětu (anotace):
Cílem studijního předmětu je připravit studenty na specifika výchovy a vzdělávání žáků s PAS, na vytvoření podmínek pro jejich edukaci, seznámit studenty s novými trendy ve vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra. Součástí seminářů bude také seznámení s možnostmi nácviků sociálního chování. Studenti si v plném rozsahu osvojí problematiku výchovy a vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra. Student bude schopen charakterizovat jednotlivé poruchy autistického spektra bude seznámen s tvorbou speciálních didaktických pomůcek, bude schopen charakterizovat základní intervenční metody.

Požadavky na studenta
Povinná účast na seminářích, povolena maximálně 1 omluvená absence.

Prezentace ve výuce
Hodnocení prezentace tvoří 20% z celkového hodnocení) - student/ka musí splnit minimálně 51%, což odpovídá 11 bodům.

Kritéria hodnocení:
20 bodů Student/ka aplikuje získané poznatky na vysoké úrovni, jasně vysvětlí podstatu inkluzivních přístupů k jedincům se specifickými potřebami (legislativní vymezení, faktory);
19 - 16 bodů Student/ka aplikuje získané poznatky v logické souvislosti, vysvětlí jednotlivé inkluzivní přístupy k jedincům se speciálními potřebami (legislativní vymezení, faktory);
15 - 12 bodů Student/ka aplikuje získané poznatky na průměrné úrovni, nastíní izolovaně inkluzivní přístupy k jedincům se specifickými potřebami, bez vnitřních souvislostí;
11 - 0 bodů Student/ka nedostatečně aplikuje získané poznatky, není schopen/a aplikovat inkluzivní přístupy k jedincům se specifickými potřebami;
Písemná zkouška (tvoří 80% z celkového hodnocení předmětu) - student musí splnit minimálně 51 %, což odpovídá 41 bodům.

Písemný test je složen z otevřených otázek, jež vycházejí z otázek a úkolů uvedených ve studijních materiálech k předmětu.

A (73-80 bodů) - výborná úroveň získaných vědomostí, prokazuje výbornou orientaci v probíraných tématech, je schopen/a formulovat konzistentní závěry
B (65-72 bodů) - vysoká úroveň získaných vědomostí, prokazuje vysokou úroveň orientace v probíraných tématech, je schopen/a formulovat konzistentní závěry
C (57-64 bodů) - velmi dobrá úroveň získaných vědomostí, prokazuje velmi dobrou orientaci v probíraných tématech, formulace závěrů není vždy konzistentní
D 49-56 bodů) - dobrá úroveň získaných vědomostí, prokazuje dobrou orientaci v probíraných tématech, je pouze částečně schopen/a formulovat konzistentní závěry
E (41-49 bodů) - dostačující úroveň získaných vědomostí, prokazuje se nízkou orientací v probíraných tématech, není schopen/a formulovat konzistentní závěry
F (0-40 bodů) - neprokazuje ani minimální úrovni požadované vědomosti, úroveň pochopení základních poznatků je velmi nízká a neodpovídá stanoveným požadavkům kladeným na studenta/ku.


Obsah
1.. Vývoj a změny přístupů k poruchám autistického spektra, demografické charakteristiky
2.. Charakteristické projevy, deficity a chování
3.. Popis jednotlivých poruch autistického spektra
4.. Diagnostika poruch autistického spektra
5.. Diferenciální diagnostika
6.. Intervence u osob s poruchou autistického spektra
7.. Edukace jedinců s autismem, povinnost školní docházky
8.. Metoda strukturovaného učení, Teacch program
9.. Strategie řešení problémového chování
10.. Klíčové oblasti rozvoje
11.. Poradenství
12.. Organizace pro podporu osob s autismem
13.. Péče o osoby s autismem v zahraničí

Aktivity
Studijní opory
Adamus, P., Poruchy autistického spektra. Opava. 2021

Garanti a vyučující
  • Garanti: PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (100%), 
  • Vede seminář: PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (100%), 
Literatura
  • Základní: THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
  • Základní: BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra: teorie, výzkum, zahraniční zkušenosti. ISBN 978-80-210-5781-4.
  • Základní: ADAMUS, P., VANČOVÁ, A. A LŐFFLEROVÁ, M. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-7464-957-8.
  • Základní: BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Brno, 2012. ISBN 978-80-210-5930-6.
  • Základní: ADAMUS, Petr. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. ISBN 978-80-722-5436-1.
  • Rozšiřující: HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK, ed. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha, 2014. ISBN 978-80-262-0686-6.
  • Rozšiřující: ADAMUS, Petr. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava, 2014. ISBN 978-80-7464-661-4.
  • Rozšiřující: ŽAMPACHOVÁ, Zuzana a Věra ČADILOVÁ. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc, 2012. ISBN 9788025104545.
  • Rozšiřující: Čadilová, V., Žampachová, Z. Strukturované učení. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.
  • Rozšiřující: PREIßMANN, Christine. Život s Aspergerovým syndromem. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-688-9.
  • Doporučená: ČADILOVÁ, H., JŮN, H., TFOROVÁ, K. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2.
  • Doporučená: KURTZ, A. Hry pro rozvoj psychomotoriky: pro děti s ADHD, autismem, smyslovým postižením a dalšími handicapy. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0800-6.
  • Doporučená: GRANDIN, Temple. Jak to vidím já: osobní pohled na autismus a Aspergerův syndrom.. Praha, 2015. ISBN 978-80-906-0780-4.
  • Doporučená: ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním. Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4453-6.
  • Doporučená: RICHMAN, Shira. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Praha, 2015. ISBN 80-902975-6-0.
  • On-line katalogy knihoven
Časová náročnost
Prezenční forma studia
Aktivity Časová náročnost aktivity [h]
Účast na výuce 26
Domácí příprava na výuku 10
Studium pramenů 9
Samostudium 20
Příprava na zápočet 15
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů) 10
Celkem 90

Předpoklady

Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen:
Předpokladem je orientace v oboru speciální pedagogika v rozsahu znalostí bakalářského programu Speciální pedagogika.

Výsledky učení

Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti:
- student dokáže charakterizovat autismus, popsat jednotlivé poruchy autistického spektra
- student zná legislativu týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra, zvláště vyhlášku 27/2016 Sb. ve vztahu k podpůrným opatřením
- student dokáže popsat systém poradenských služeb pro žáky s poruchou autistického spektra
- student se bude orientovat v etiologii a diagnostice
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti:
- student je schopen definovat speciální vzdělávací potřeby žáků s poruchou autistického spektra ve vztahu k tvorbě individuálního vzdělávacího plánu
- student je schopen u žáků s poruchou autistického spektra aplikovat speciální metody a formy práce
- student je schopen ve výuce žáků s poruchou autistického spektra využít nabytých teoretických poznatků
- student je schopen využít speciální metody a postupy, které vedou k vybavení žáka klíčovými kompetencemi
- student je schopen vytvořit a aplikovat speciální didaktické pomůcky
- student je schopen aplikovat metodu strukturovaného učení ve výuce žáků s poruchou autistického spektra s ohledem na individuální možnosti jednotlivých žáků

Hodnoticí metody

Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami:
IC7 - Písemná zkouška
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová)

Vyučovací metody

Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody:
A1 - Přednáška
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva)
B1 - Diskuse
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace
G2 - Samostudium, řízené studium
 

Univerzitní zázemí

  • Poradenské a kariérní centrum
  • Centrum Pyramida
  • Vysokoškolské koleje
  • Kartové centrum
  • Univerzitní knihovna
  • Univerzitní obchod a knihkupectví
  • Centrum marketingu, komunikace a popularizace
  • Centrum mezinárodní spolupráce

Uchazeč

  • E-přihláška
  • Vyber si obor
  • Přijímací řízení
  • Výsledky přijímacího řízení
  • Doktorské studium
  • Proč studovat na OU
  • Den otevřených dveří
  • Uchazeč se specifickými potřebami
  • Kontakty pro uchazeče

Student

  • Harmonogram AR
  • Studium a stáže v zahraničí
  • Stipendia
  • Poplatky za studium
  • Studijní předpisy
  • Studentské organizace
  • Kontakty pro studenty

Absolvent

  • Registrace
  • Absolventský portál
  • Absolventská fotogalerie

Aplikace

  • Pro Android
  • Pro iOS